Roel Veerman: ‘zo heeft de kiezer het niet gewild’

woensdag 26 april 2006 21:37

Dinsdag 25 april 2006 heeft de fractie van de ChristenUnie op haar ledenvergadering uitleg gegeven over de collegeonderhandelingen in Meppel. Fractievoorzitter Roel Veerman is niet tevreden over de uitkomst. “Dit is een onjuiste vertaling van de verkiezingsuitslag”, aldus Roel Veerman.

Tijdens de ledenvergadering werd ook afscheid genomen van raadslid Wicher Noppers en – helaas – ook van wethouder Rinus Scholtus.

Roel Veerman had weinig goede woorden over voor de collegevorming. Eerst leek het de goede kant op te gaan toen Sterk Meppel en de PvdA een college wilden vormen. Maar omdat de PvdA, hoewel de kleinste van de twee, niet onder wilde doen voor Sterk Meppel en hen overvroeg in de portefeuilleverdeling, liep de collegevorming stuk. Overduidelijk was verder dat Sterk Meppel geen enkele moeite wilde doen weer aan tafel te komen, terwijl hiermee de verkiezingsuitslag het beste werd vertaald.
Moeiteloos schakelde Sterk Meppel over op samenwerking met de twee verliezers, CDA en VVD. Zij hapten gretig toe, ongeacht de wensen van Sterk Meppel over het collegeprogramma. Het leek een knap geregisseerd draaiboek te zijn van Sterk Meppel, zo gemakkelijk werd er van partner gewisseld.
Maar eigenlijk gingen de besprekingen alleen om de poppetjes, zo is het vermoeden van Roel Veerman. Al gauw kwamen er twee wethouders in beeld namens VVD en CDA die in de Meppeler politiek een onbeschreven blad zijn. Één van beide werd daarvoor zelfs uit Groningen gehaald. Het stokpaardje van Sterk Meppel, een wethouder door middel van sollicitatie, kreeg een bizarre afsluiting: uit hun eigen midden bleek, na een omslachtige sollicitatieprocedure met 53 kandidaten, hun eigen vice-voorzitter de meest capabele kandidaat te zijn.
Onder het mom van bestuurlijke vernieuwing worden nu drie onbekende wethouders in het diepe gegooid, terwijl er de mogelijkheid was om tenminste één ervaren wethouder in het college op te nemen. Meerdere suggesties van onze kant om ook de ChristenUnie in het college op te nemen en voor de nodige continuïteit te zorgen, werden doelbewust afgewezen. Het is jammer voor Meppel dat de bestuurlijke kwaliteiten van Rinus Scholtus niet meer ingezet worden.

Maar de fractie van de ChristenUnie heeft haar leden beloofd niet in een negatieve sfeer te blijven zitten, maar in het belang van Meppel christelijk-sociale politiek te gaan voeren. Het eerste succesje heeft de fractie al gehaald door een motie over de voedselbanken. In een motie heeft de gemeenteraad beloofd de mensen die in aanmerking moeten komen voor hulp van de voedselbank goede aandacht en ondersteuning te geven in de komende periode.

Van links naar rechts: Rinus Scholtus, Wicher Noppers en mevr. Noppers.

Tijdens het afscheid van Wicher Noppers en Rinus Scholtus werd door voorzitter Wiebrand Brandsema ingegaan op een aantal activiteiten uit de laatste vier jaar. De ChristenUnie nam afscheid van twee mensen, die hart hebben voor Meppel en voor de christelijk sociale politiek. De ChristenUnie is dankbaar dat deze bijdrage voor de stad geleverd kon worden.

Reacties op 'Roel Veerman: ‘zo heeft de kiezer het niet gewild’'