ChristenUnie kritisch over stijging kosten voor begraven

begraafplaatszaterdag 27 april 2013 21:39

Het college komt met het voorstel om de prijzen voor het aanhouden van een graf fors te laten stijgen met 40%. Nou ja, prijsstijging, als iemand het prima vindt dat het graf al tien jaar na de begrafenis voor ruiming in aanmerking komt, kan men zelfs goedkoper uit zijn. Maar zoals Ina Booij in de commissievergadering van 18 april 2013 scherp opmerkte, indien men voor dezelfde termijn van minimaal twintig jaar de zekerheid wil dat het graf niet geruimd wordt, betekent dit een prijsstijging van 40 procent.

Dit is volgens de fractie van de ChristenUnie een slecht voorstel. Ook mensen met minder inkomen moeten de mogelijkheid houden voor begraven te kiezen, en niet door grote prijsstijgingen gedwongen worden tot het cremeren. Deze prijsstijging is dermate groot, dat Ina Booij het moeilijk vond om te geloven dat het college dit echt voorstelt, zodat zij nog heeft gevraagd of dit niet een vergissing was. Maar dit is echt wat het college voorstelt. Voor de volledigheid moet hier bij gezegd worden dat er ook een daling is in de kosten van het begraven zelf. Maar de mogelijkheid dat de nabestaanden iedere tien jaar geconfronteerd worden met de keuze tussen het betalen van een bedrag van € 750,- voor een enkel graf of het ruimen, is volgens de fractie van de ChristenUnie een slecht voorstel.

De ChristenUnie vindt dat men wel erg creatief alle groenonderhoudskosten van de begraafplaats toerekent aan de kosten van het begraven, om vervolgens heel strikt kostendekkendheid als excuus te gebruiken voor prijsverhogingen. Het opsplitsen van de termijn waarop er in geen geval geruimd wordt, en dan voor iedere helft van deze termijn veel meer geld vragen heet nu “beter inspelen op de behoefte”.

Ook heeft Ina Booij om duidelijkheid gevraagd over de manier waarop de nabestaanden worden geraadpleegd voordat men tot ruimen overgaat. Hierover is nog geen duidelijkheid, maar de wethouder heeft toegezegd dat hij hier op terug komt.

Reacties op 'ChristenUnie kritisch over stijging kosten voor begraven'