ChristenUnie bepleit ruimere mogelijkheden voor minima

voedselbankmaandag 24 februari 2014 21:59

Meppel biedt al vele jaren aan mensen met een minimuminkomen de mogelijkheid om door middel van diverse voorzieningen een wat beter bestaan te hebben. Dit zogeheten minimabeleid is onlangs herijkt en in de gemeenteraad besproken.

Gert Stam diende bij het debat een motie in om geld dat door het schrappen van landelijke compensatieregelingen voor meerkosten van chronisch zieken en gehandicapten, naar de gemeenten gaat, ook echt hiervoor te reserveren. De reden voor deze motie is dat de ChristenUnie vreest dat er te weinig geld wordt gereserveerd voor de kosten van chronisch zieken en gehandicapten. Omdat er al minder geld beschikbaar is voor deze doelgroepen wil de ChristenUnie hiermee zekerheid krijgen dat het geld terecht komt bij de mensen die het echt nodig hebben. Omdat alleen de PVDA bereid was om dit in deze vergadering te steunen, heeft de fractie besloten om deze motie aan te houden tot het voorjaar. Dit omdat er een kans is dat er hiervoor meer steun komt als deze motie bij de behandeling van de Perspectiefnota wordt besproken.

De ChristenUnie heeft samen met CDA en VVD een amendement op het minimabeleid ingediend voor een glijdende schaal bij toekenning van inkomensafhankelijke regelingen. Dit was een voorstel van de Cliëntenraad Sociaal Beleid, die het minimabeleid kritisch volgt. Het idee is door deze drie partijen als amendement ingediend. Hiermee voorkomt de gemeenteraad dat mensen door het aanvaarden van werk tegen een laag salaris er feitelijk op achteruit gaan door het verliezen van inkomens afhankelijke regelingen. Door de overschrijding van het normbedrag te verrekenen met de toekenning, in plaats van alleen te kijken naar de vraag of het inkomen van de betrokkene nog binnen het normbedrag valt, wordt dit probleem opgelost. Deze motie is unaniem door de raad aangenomen.

Een andere verandering in het minimabeleid is dat voor het FDMA (Fonds Deelname Maatschappelijke Activiteiten) de inkomensnorm 120% wordt in plaats van de door het college voorgestelde 110%. Het gaat hier om steun voor deelname van kinderen uit gezinnen met een laag inkomen aan sportverenigingen of muziekles. Dit geld wordt alleen gegeven als het aantoonbaar aan dit doel is besteed en is dus geen inkomens ondersteuning zoals andere inkomensafhankelijke regelingen. Ook al vindt de ChristenUnie dit amendement sympathiek, toch was de steun hiervoor niet vanzelfsprekend, omdat het aanvankelijk gedekt zou worden door geld weg te halen bij het budget voor schuldhulpverlening. Nadat het amendement was aangepast met een ander dekkingsvoorstel, namelijk geld dat het rijk voor armoedebestrijding aan gemeenten geeft, kon de ChristenUnie alsnog zijn steun geven aan dit amendement.

De ChristenUnie heeft steun gegeven aan het voorstel van het college om de Voedselbank voor vijf jaar een subsidie voor de huisvesting te geven. Hoewel de partij liever ziet dat een Voedselbank niet nodig is, hebben wij te maken met de realiteit dat deze er is en voor veel mensen uitkomst biedt. Een voorstel om deze steun te beperken tot twee jaar is door de fractie afgewezen.

Gert Stam heeft opnieuw gepleit voor een collectieve ziektekostenverzekering die minima echt voordeel geeft door goedkoper te zijn dan een verzekering zonder collectiviteit. De ChristenUnie-voorman ziet graag dat er voor de minima meer keuzemogelijkheden komen. Deze verzekeringen worden ook in enkele gemeenten in de regio en gemeenten als Zoeterwoude, Peel en Maas en Leiden. aangeboden. De ChristenUnie wil tevens graag een variant waarin ook het eigen risico kan worden meeverzekerd.

Reacties op 'ChristenUnie bepleit ruimere mogelijkheden voor minima'