Binnenstad Meppel: aantrekkingskracht terugbrengen

binnenstadmaandag 02 maart 2015 15:37

De Krant voor Meppel publiceerde enkele artikelen over de leegstand van winkelpanden in de binnenstad van Meppel. De fracties in de gemeenteraad zijn verzocht hun opvattingen over deze problematiek aan te geven. Fractievoorzitter Bert Kunnen geeft namens de ChristenUnie zijn visie. Belangrijke beginstap is volgens hem dat het college alle betrokkenen aan tafel krijgt voor een gezamenlijke aanpak.

De binnenstad van Meppel bruist, is uniek, aantrekkelijk, cultuurhistorisch sterk en compact met kleinschalige winkels. Deze kwaliteiten staan hier en daar onder druk. Het leeglopen van panden en winkelstraten en andere ontwikkelingen doen afbreuk aan de aantrekkelijkheid en aantrekkingskracht van het centrum. De ChristenUnie roept al enige tijd dat we het tij moeten keren. We zijn benieuwd naar het door wethouder Koning aangekondigde actieplan, goed dat hij de regie neemt.

Net zoals leegstand diverse oorzaken heeft zo zullen we vergroting van de aantrekkelijkheid van de Meppeler binnenstad in breed perspectief moeten bekijken. Er is ook niet één oplossing. Wij vinden het noodzakelijk dat de gemeente nu de regie neemt en alle betrokkenen (winkeliers, makelaars, financiers en deskundigen) oproept om samen te werken aan oplossingen. Kennis en ervaring kunnen zo worden samengebracht, maak gebruik van elkaars netwerk. Zo kan het college komen met een goed onderbouwde aanpak, waar de politiek zijn oordeel over kan geven. Van onze kant alvast een paar aandachtspunten.

trends

Waren we in betere tijden verzot op meerjarenperspectieven, nu gaan zaken zo snel dat we in moeten spelen op actuele trends. Laten we ons bezinnen op de vraag: wat voor binnenstad willen we zijn, welke trends zien we in Meppel en hoe spelen we hier op in. Welke functies willen we behouden of aantrekken, zie de binnenstad als totaal product.

Leegstand maakt winkelstraten onaantrekkelijk, het leidt tot onduidelijkheid bij het winkelend publiek, straten worden gemeden. Die trend is op sommige plekken niet te keren. Er is aanleiding na te denken over functieverandering van sommige winkelstraten. We zouden achterblijvers kunnen stimuleren zich in een betere straat te vestigen en zo een compactere binnenstad creëren.

In die straten die nog wel aantrekkingskracht bieden zal daarnaast ruimte kunnen zijn voor andere functies die publiek trekken zoals zorg, kunstenaars, ruilhandel en dergelijke. Hadden we in betere tijden behoefte aan strakke regels, nu zullen we soepel moeten zijn en flexibel in kunnen spelen op functieveranderingen. Ook zouden we wat de ChristenUnie betreft meer kunnen inspelen op de nieuwe trend van de zogeheten popup-winkels: doe iets met de sterke behoefte van ondernemers of andere Meppelers om zich ergens tijdelijk te vestigen en maak dat ook mogelijk.

Er is in toenemende mate vraag naar grotere winkels. We zouden het jammer vinden als de kleinschaligheid van onze winkelpanden verloren zou gaan. Het is Meppel eigen, het is een kwaliteit die we graag koesteren. Als een winkel toch groter wil zijn benut dan twee kleine panden met een beperkte doorbraak daartussen.

verblijfsklimaat

De kwaliteit van de openbare ruimte en het verblijfsklimaat zou wat de ChristenUnie betreft een blijvend aandachtspunt moeten zijn. Het is de context waarin onze monumenten en ander cultuurhistorisch erfgoed mooi tot hun recht komen en waarin winkelend publiek goed gedijt. Dat de auto hier en daar wijkt voor winkelend publiek ligt dan ook voor de hand.

Wij juichen het toe als de ondernemers in de binnenstad ook zelf initiatieven nemen om Meppel als winkelcentrum aantrekkelijk te houden. Een fraai winkelaanzicht en bescheiden reclame-uitingen doen ook iets met een klant. Van de gemeente mag worden verwacht dat winkeliers in hun straat, in het kader van de participerende ondernemer, mogelijkheden krijgen om samen plannen te maken voor verbetering van het verblijfsklimaat in hun straat. We hebben een pot van twee ton voor initiatieven!

Een bijzonder aandachtspunt is de winkeltijden. De verruiming die de laatste jaren zijn doorgevoerd hebben geleid tot spreiding van winkelend publiek. Drukke straten zijn gezellig en levendig en maken het prettig voor de bezoekers. Ook op dit punt staat de aantrekkingskracht van Meppel als winkelcentrum onder druk Tijdens de koopavonden gaan steeds meer winkels dicht. Laten we nog eens goed nadenken over de winkeltijden, misschien zouden we de koopavond of koopzondagen moeten afschaffen?

We beweren als ChristenUnie niet dat we hiermee DE sleutel om het tij te keren in handen hebben. Het zijn ideeën die in het samenspel tussen gemeente en alle betrokkenen aan de orde kunnen komen. Er zijn vast nog veel meer ideeën. De regie en de randvoorwaarden moeten van de gemeente komen, de initiatieven van ondernemers en creatieve Meppelers. Laat duizend bloemen bloeien!

Bert Kunnen, fractievoorzitter ChristenUnie Meppel

Februari 2015

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht