ChristenUnie wil minder paaltjes in fietspaden

paaltjesdonderdag 19 maart 2015 15:34

De ChristenUnie in Meppel wil af van irritante en onveilige paaltjes in veel fietspaden. Inwoners en hulpdiensten ergeren zich er aan en ze leiden tot veel schermutselingen. Uit ongevallencijfers blijkt dat er in toenemende mate ouderen betrokken zijn bij letselongevallen op fiets-en wandelpaden. De Fietsersbond schat in dat er tussen de 1000 tot 1500 ongevallen per jaar met fietspaaltjes in ons land plaatsvinden. Fractievoorzitter Bert Kunnen heeft er vragen over gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.

Tijdens de winterperiode worden veel paaltjes tijdelijk verwijderd, om sneeuwploegen ruim baan te geven.”Nu het voorjaar voor de deur staat is dat een mooie gelegenheid nog eens kritisch naar de terugplaatsing van die plaatjes te kijken”, constateert Kunnen. De ChristenUnie ziet op sommige plekken de meerwaarde van paaltjes wel in. Zeker op die plekken waar de verleiding voor automobilisten groot is om stukken af te snijden. “Mijn waarneming is echter dat veel paaltjes overbodig zijn. Ook staan ze op plekken waar je makkelijk met een auto omheen kunt’, aldus Bert Kunnen. Soms zijn de paaltjes behoorlijke obstakels voor hulpdiensten, die gebaat zijn bij snelle aanrijtijden. Kunnen pleit ervoor om de herplaatsing samen met de Fietsersbond en de hulpdiensten te verkennen. “Als we er nu energie insteken kan dat veel ergernissen en ongelukken voorkomen. Meppel kan er veiliger en fietsvriendelijker door worden”, meent de fractieleider van de ChristenUnie.

In de gemeentelijke Nota Fiets (2013) is aangekondigd dat er een meldpunt komt waar Meppelers met klachten terecht kunnen. Kunnen heeft de indruk dat dit meldpunt er nog niet is. Ook is er een stappenplan gemaakt om op kritische wijze naar de plaatsing van nieuwe paaltjes te kijken. De ChristenUnie vraagt tevens aandacht voor verbetering van plekken waar paaltjes voor de veiligheid van de fietser wel moeten blijven staan. Kunnen vraagt of het college bereid is deze situaties veiliger te maken door toepassing van nieuwe landelijke richtlijnen.

De Christenunie stelde de volgende vragen:

1. Op welke wijze heeft u sinds de vaststelling van de Nota Fiets het stappenplan gebruikt om een afweging te maken bij het al dan niet plaatsen van nieuwe paaltjes?
  2. Is het meldpunt voor klachten over fietspaaltjes al gerealiseerd en hebt u hierbij overleg gevoerd met de Fietsersbond?
  3. Zo ja wat heeft dat aan klachten opgeleverd en wat hebt u ermee gedaan?
  4. Als dat meldpunt nog niet is gerealiseerd, wat is hiervan de reden en gaat u binnenkort dan wel over tot het instellen van dit meldpunt?
  5. Hoeveel ongevallen met letsel hebben zich in de afgelopen jaren voorgedaan met als oorzaak paaltjes in fietspaden?
  6. Bent u bereid de winterperiode te benutten om waarnemingen te doen bij tijdelijk verwijderde paaltjes t.b.v. sneeuwruimers om zodoende de status van meer weggehaalde  paaltjes te doen verschieten van “tijdelijk”naar “definitief”?
  7. Bent u bereid in overleg te treden met de hulpdiensten om te zien wat er aan hun klachten kan worden gedaan?
  8. De plaatsing van fietspaaltjes is recent van nieuwe uitvoeringsregels voorzien, gaat u deze ook toepassen in bestaande en nieuwe situaties?

Reacties op 'ChristenUnie wil minder paaltjes in fietspaden'