ChristenUnie wil kinderen ontzien bij bezuiniging sociaal domein

kinderendonderdag 12 maart 2015 21:00

De gemeente Meppel staat voor de lastige opgave om de begroting op orde te maken en tegelijkertijd een verantwoord sociaal beleid te voeren. Hierbij zijn moeilijke keuzes onvermijdelijk.

Het college heeft de bezuinigingsdoelstelling van 50duizend euro op het sociaal domein ingevuld. In grote lijnen steunt ChristenUnie deze voorstellen. Ina Booij geeft bij de behandeling van dit onderwerp in de raad aan dat de fractie van mening is dat we ons niet hoeven te schamen voor het minimabeleid, ook niet nu er een beperkte bezuiniging op gerealiseerd wordt. Het gaat er om dat de overheid niet alles kan oplossen. Vanuit deze visie verwelkomt de ChristenUnie initiatieven in de samenleving om mensen met een minimuminkomen te helpen, zoals de voedselbank, de ruilhoek, de weggeefhoek, burenhulp en hulp vanuit familie. Ina Booij benadrukt dat alle initiatieven van burgers die anderen helpen, de gemeente niet ontslaan van haar plicht om een goed sociaal beleid te voeren.

Het voornaamste uitgangspunt voor de ChristenUnie is dat geld voor sociaal beleid terecht moet komen bij mensen die het echt nodig hebben. Dit is lastig in regels te vatten, omdat er altijd uitzonderingen zijn die de regel bevestigen. Daarom is de fractie blij met de toezegging van de wethouder om bij knelpunten maatwerk te leveren met een individuele toetsing.

Het gelijktrekken van de langdurigheidstoeslag voor duurzame gebruiksgoederen naar een bedrag van 400 euro per huishouden, krijgt de steun van de ChristenUnie. Grote gezinnen zijn misschien sneller toe aan een nieuwe wasmachine, omdat er meer kleren zijn die gewassen moeten worden. Dit is iets wat niet precies in een verordening geregeld kan worden en waarvoor maatwerk nodig is. Hiervoor is er een ‘hardheidsclausule’ en als laatste vangnet de bijzondere bijstand. Met de hardheidsclausule mag de gemeente afwijken van de strikte toepassing van de regels wanneer daar een goede reden voor is. De besparing op de bijzondere bijstand door een verzekering die het eigen risico dekt, is volgens de ChristenUnie een reële manier om geld te besparen.

De oppositiepartijen die het hele bezuinigingvoorstel afwezen, kwamen met een amendement om alle bezuinigingen op het sociaal domein te schrappen. De dekking hiervoor werd gevonden in een motie waarin om een onderzoek wordt gevraagd naar efficiënter werken bij de schuldhulpverlening met meer aandacht voor preventie en integrale samenwerking. Op grond van ervaringen in andere gemeenten is er reden om aan te nemen dat hier een besparing mogelijk is. De ChristenUnie is voorstander van dit onderzoek, maar vindt het niet realistisch om al voordat de uitkomst van dit onderzoek bekend is 50duizend euro in te boeken als besparing op de schuldhulpverlening. Wethouder Stam heeft uitgelegd dat er al een onderzoek naar de schuldhulpverlening loopt, maar dat daarvoor meer tijd nodig is dan tot de in de motie genoemde datum van 1 juni 2015. Na aanpassing van de tekst, krijgt deze motie de steun van de hele gemeenteraad.

De ChristenUnie steunt het schrappen van de subsidie aan het Jeugd Sport Fonds, omdat dit overlapt met de het FDMA (Fonds Deelname Maatschappelijke Activiteiten), maar niet de inkomensgrens van 110% van het sociaal minimum hanteert die voor het FDMA geldt. Voor gezinnen met kinderen waarvan de ouders de sportvereniging of de muziekles van hun kind niet kunnen betalen, is er het FDMA. Dit past bij het uitgangspunt dat geld voor sociaal beleid terecht moet komen bij mensen die het echt nodig hebben.

Het belang van het FDMA is zo groot de ChristenUnie de bezuiniging hierop niet kan steunen. Het gaat hierbij om het voorstel van het college om de ‘referteperiode’ te verlengen van 3 maanden naar een jaar. De referteperiode is de tijd die men onder de inkomensgrens moet leven om in aanmerking te komen voor ondersteuning vanuit het FDMA. Ina Booij geeft duidelijk aan dat wat de ChristenUnie betreft kinderen nooit de dupe mogen zijn van de financiële situatie waarin zij opgroeien. Daarom dient de fractie samen met de PVDA en het CDA een amendement in op het collegevoorstel om de bezuiniging op het FDMA te schrappen. Dit amendement krijgt de steun van de meerderheid met alleen de stem van de VVD tegen.

Reacties op 'ChristenUnie wil kinderen ontzien bij bezuiniging sociaal domein'