Meer aandacht voor de bus door motie

buswoensdag 11 maart 2015 12:30

Er wordt de laatste jaren veel bezuinigd op het regionale openbaar vervoer in ons land. Lijnen worden opgeheven en bussen rijden minder vaak. Dat is ook het geval met de stadsdienst van Meppel. Met een door de ChristenUnie opgestelde motie, mee ingediend door GroenLinks en SteM, zet de raad steviger in op openbaar vervoer in en rond Meppel.

De ChristenUnie ziet het ov als een belangrijk aspect van het gemeentelijk verkeers- en vervoersbeleid. Het biedt mensen die slecht ter been zijn de mogelijkheid sociale contacten te onderhouden. Gezinnen die geen auto hebben zijn er ook van afhankelijk. Samen reizen leidt tot minder CO2-uitstoot en meer leefbare steden. De Meppeler raad geeft tot op heden niet veel blijk van belangstelling voor dit onderwerp. Aanleiding voor de drie genoemde fracties om, onafhankelijk van elkaar, aandacht te vragen voor ondermeer buslijn 40 en de Meppeler stadsdienst. Het resultaat van hun samenwerking is een onlangs verschenen notitie, Lijnen uitgezet, waarmee bij de raad meer aandacht wordt gevraagd voor het openbaar vervoer.

In de raadsvergadering van 5 maart j.l. mondt de actie uit in het indienen van een motie, opgesteld door de Christenunie en mede ingediend door GroenLinks en SterkMeppel. In de motie leggen we enkele uitgangspunten vast die voor ons belangrijk zijn voor het openbaar vervoer. We verzoeken het college deze over te nemen in het Gemeentelijk Verkeers en Vervoers Plan, dat dit jaar wordt opgesteld. Wethouder Roelof Pieter Koning (VVD) zal hieraan gevolg geven.

De raad legde door de motie de volgende uitgangspunten vast.

-Mensen die geen auto hebben, een beperking hebben of slecht ter been zijn moeten zich door middel van openbaar vervoer of andere vormen van groepsvervoer op een adequate manier door Meppel en in de regio kunnen laten vervoeren;

-Het openbaar vervoer dient een bijdrage te leveren aan de duurzaamheidsprincipes van Meppel: minder uitstoot broeikasgassen en bijdragen aan een meer duurzaam mobiliteitsbeleid.

-Er wordt ruimte geboden aan innovatieve mobiliteitsconcepten, businesscases, experimenten en goedkopere alternatieven. Hierbij staan we open voor ideeën van partijen buiten de gemeentelijke en provinciale politiek.

-Er wordt gestreefd naar handhaving van de huidige lijnen en  frequenties van de trein- en regionale busverbindingen.

-Meppel en omgeving beschikken in 2016 over een slim  uitgewerkte combinatie van stads- en doelgroepenvervoer.

-Bezuinigingen die ons in de toekomst worden opgelegd worden zoveel mogelijk opgevangen door het slim combineren van doelgroepen en lijnen.

-In sommige vervoersvormen kan de inzet van vrijwilligers worden overwogen, mits wordt voorkomen dat verdringing van regulier werk plaatsvindt.

Bert Kunnen, fractievoorzitter ChristenUnie

boekvorm-notitie OV in Meppel735,5 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Meer aandacht voor de bus door motie'