Het sprookje is uit. Puy du Fou en Meppel komen niet bij elkaar.

puydufou_blog_logo.pngdonderdag 11 januari 2024 09:00

Het sprookje is uit. Puy du Fou en Meppel komen niet bij elkaar, aldus een bericht dat we gisteren in het Dagblad van het Noorden lazen.

Uit de publicatie van het Dagblad van het Noorden blijkt dat het kennelijk gaat om een "centenkwestie". Althans, dat kun je uit de kop van het bericht opmaken waar het volgende staat:

Kwartiermaker Carolien Nederhof: "Puy du Fou was vanaf het begin heel duidelijk: wij betalen niet alles in Meppel".

De Meppeler Courant meldde het volgende:

Puy du Fou ziet af van een themapark in Meppel. Wethouder Klaas de Vries ontving woensdagmiddag om twee uur een kort bericht van Puy du Fou, waarin zonder opgave van reden werd gemeld dat de Fransen afzien van een vestiging in Meppel.

Het park zou Drenthe voor recreanten aantrekkelijker hebben moeten maken om er langer dan een dag te verblijven. Meppel hoopte bovendien op meer werkgelegenheid. Dit feest gaat dus niet door. ,,Natuurlijk balen we hiervan”, aldus De Vries.

Er ontstond enige maanden terug al wat twijfel toen bleek dat Puy du Fou ook in België op zoek was naar een geschikte locatie. ,,In mijn vorige leven heb ik in de trekhakenhandel veel onderhandeld, ook met Fransen”, zegt De Vries. ,,Dit komt niet als een verrassing. We zijn als overheid vrij duidelijk in onze grenzen. Gelukkig maar. Die grenzen worden steeds duidelijker naarmate je verder komt in het onderhandelingstraject. Zo willen we onder geen beding publieke middelen inzetten om het park in de benen te krijgen.”

Raadsel

Waarom Puy du Fou afhaakt, weet De Vries, die sinds 2021 druk is met het voorbereiden van de komst van Puy du Fou, niet precies. ,,Daarom willen we nog wel een gesprek met Puy du Fou. We willen wel gewoon snappen wat er gebeurd is. Als je onderhandelt over een groot contract, dan zijn er heel veel aspecten die de doorslag kunnen geven of iets wel of niet tot stand komt.”

Tussen de A32 en de N371 naar Havelte, op het beoogde industrieterrein Noord IV, had de gemeente Meppel een gebied ter grootte van 85 voetbalvelden op het oog voor het themapark. De twee boeren die er hun bedrijf hebben, hadden moeten wijken. Het gebied komt nu in beeld als bedrijventerrein. Ook blijft een deel van het gebied beschikbaar voor waterberging. (MC Bram Hulzebos)

De conference van Wakker Nijeveen tijdens de Nieuwjaarsreceptie van de gemeente Meppel was net op tijd. En gelet op de formulering lijkt het er achteraf op dat de burgemeester waarschijnlijk al bekend was met het bericht.