Cees Bijl wordt waarnemend burgemeester

Gemeentehuis Meppel.jpegzondag 02 juni 2024 14:53

Cees Bijl (68) uit Emmen wordt waarnemend burgemeester van de gemeente Meppel. Commissaris van de Koning Jetta Klijnsma zal hem per 19 juni benoemen als tijdelijke vervanger van burgemeester Richard Korteland.

Drs. Cees Bijl (68) uit Emmen wordt waarnemend burgemeester van de gemeente Meppel.

Foto Cees Bijl

Commissaris van de Koning Jetta Klijnsma zal hem per 19 juni benoemen als tijdelijke vervanger van burgemeester Richard Korteland. Korteland, die burgemeester wordt in Almelo, vervult tot 18 juni het ambt in Meppel.

Bijl was van december 2021 tot september 2023 waarnemend burgemeester in Midden-Drenthe. Daarvoor was hij onder meer gedeputeerde bij de provincie Drenthe, vijftien jaar burgemeester van Emmen en drie jaar burgemeester van Meppel. Het gemeentebestuur is blij met Bijl als ervaren waarnemer. De verwachting is dat Bijl tot begin 2025 in Meppel blijft. Dit geeft de gemeente de tijd om rustig op zoek te gaan naar een nieuwe burgemeester. Na het zomerreces zal de procedure voor een nieuwe burgemeester beginnen. Dan zal een vertegenwoordiging van de gemeenteraad starten met het selectie- en benoemingsproces van een nieuwe burgemeester.

Totdat de nieuwe burgemeester wordt benoemd zal Gert Stam, plv. voorzitter gemeenteraad en fractievoorzitter van de ChristenUnie, de voorzittershamer van de burgemeester hanteren. Afgelopen donderdagavond was burgemeester Korteland voor de laatste keer voorzitter van de raadsvergadering. Na afloop van die vergadering overhandigde hij de voorzittershamer aan Gert Stam.

Voorzittershamer voor Gert Stam II

Stam zal de bijzondere Raadsvergadering van 12 juni a.s, waarin afscheid zal worden genomen van burgemeester Korteland, voorzitten. Na het raadsbesluit voor tijdelijke waarneming door drs. C. Bijl, zal de voorzittershamer door Stam aan de heer Bijl worden overgedragen.