Weblog Roel Veerman: Start van het politieke seizoen 30 sept. 2006

roel_poster.jpgzondag 15 oktober 2006 21:21

Het is alweer een maand geleden dat het politieke seizoen weer is geopend. Zaterdagmiddag 2 september vond de informele aftrap plaats. Dat hebben we (raads- en duoraadsleden, collegeleden en griffie) op een ontspannen manier gedaan door een bezoek aan de nieuwbouwwijk Bergierslanden en de vestiging van Scania die nu volledig wordt vernieuwd. Straks worden daar alle kunstofdelen gespoten voor de trucks die in Zwolle en in twee andere vestigingen worden geproduceerd.

De eerste fractievergadering was direct de dinsdag daaropvolgende. Ditmaal waren beide raadsleden en beide duo-raadsleden aanwezig. Op de agenda stonden nu een keer geen raads- of commissie-onderwerpen maar fractiezaken en ingekomen stukken/uitnodigingen. Hieruit bleek snel dat de politieke kalender alweer behoorlijk gevuld is met allerlei informatiebijeenkomsten, kennismakingsvergaderingen en vergaderingen van regionale samenwerkingsverbanden.
De woensdag (6 sept) heb ik de vergadering van de Financiële Werkgroep bijgewoond. Van deze werkgroep ben ik voorzitter, die vergadering stond in het teken van kennismaken met de nieuwe ‘oude’ accountant en met de voorzitter van de rekenkamer. Deloitte heeft namelijk, na een Europese aanbesteding, ook voor de komende vier jaar de gemeente Meppel als klant.

Alle donderdagen van september waren gevuld met raadsbijeenkomsten, 2 officiële raadsvergaderingen gevolgd door een commissiedeel en 2 werkvergaderingen. De werkvergaderingen zijn meestal niet openbaar en worden vaak gebruikt om de openbare bespreking van bepaalde onderwerpen voor te bereiden.
De raadsvergaderingen zijn openbaar en worden meestal ook via de radio uitgezonden door Omroep Meppel. Mogelijk heeft u enkele onderwerpen gevolgd via de lokale omroep of in de krant iets over een raadsvergadering gelezen.

In september zijn enkele belangrijke besluiten genomen:
- de gemeenteraad van Meppel en Staphorst hebben de verzelfstandiging goedgekeurd van het openbaar basisonderwijs. Wij zijn als fractie blij met deze stap: hierdoor wordt de positie van het bijzonder onderwijs en het openbaar onderwijs vergelijkbaar. Binnenkort vindt u hierover meer op onze site.
- Als voorbereiding op de invoering van de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning is een nieuwe verordening vastgesteld. Mede door de inbreng van onze fractie heeft de wethouder een aantal toezeggingen gedaan. Zo wordt in overleg met de gemeenteraad bepaald welke inkomensgrens wordt gehanteerd om voor een bijdrage van de gemeente in aanmerking te komen. Ook de hoogte van de eigen bijdrage zal pas na overleg met de gemeenteraad vastgesteld worden.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat vrijwilligerswerk gesteund wordt en dat de gemeente ervoor zorgt dat vrijwilligersorganisaties goed worden begeleid. We zijn dan ook blij met collectieve vrijwilligersverzekering, dat voorstel is afgelopen donderdag (28 september) aangenomen door de raad.
In deze vergadering is ook uitgebreid gesproken over het uitvoeringsprogramma van het college. Onze fractie is het eens met een aantal voorstellen. Wel vinden wij dat de balans zoek is: er gaat veel (teveel) geld naar recreatie en toerisme waardoor een aantal andere onderwerpen onderbelicht blijven. Verder wordt er nog weinig gesproken over de grotere projecten die ook moeten worden uitgevoerd (Vledder, Kraton, zuidelijke rondweg, Nieuwveense Landen). Zijn hier nog teveel onduidelijkheden?
Op dezelfde agenda stond ook het VNG Manifest van de gemeenten. Dit is een document waarin de gemeenten gezamenlijk een aantal standpunten willen vaststellen. Dit document zal aangeboden worden aan de landelijk lijsttrekkers en zo wordt geprobeerd de gemeentelijke politiek op de agenda te houden in deze verkiezingstijd. In de raad van Meppel kwam ik in ieder geval in een politiek debat met Rob Bats (VVD). Onze fractie is namelijk van mening dat een gemeente ook enkele eigen belastingen moet kunnen heffen om als gemeenteraad ook de eigen prioriteiten te kunnen realiseren. Vooral de VVD is van mening dat alle gemeenten evenveel belastingen moeten heffen, hoe een gemeente dan de eigen prioriteiten moet realiseren werd echter niet duidelijk.

De oktobermaand zal ongetwijfeld in het teken staan van de voorbereidingen van de begrotingsvergadering. Volgende week ontvangen we de begroting en voor de herfstvakantie zullen we dan onze reactie geven. Deze eerste termijn bestaat uit een schriftelijke inbreng van iedere fractie waar het college dan, eveneens schriftelijk, op reageert. Op 9 november vindt dan de begrotingsvergadering plaats waarin de discussie verder wordt gevoerd en de besluiten worden genomen. Verder hoopt de ChristenUnie op 31 oktober een bijeenkomst te organiseren waarin allerlei maatschappelijke organisaties uit Meppel een samenlevingscontract ondertekenen. Ik vind het belangrijk dat we met elkaar in gesprek zijn en niet alleen maar over elkaar praten.

Heeft u iets wat u dwars zit, aarzel niet maar neem contact op. Een afspraak is gauw gemaakt en een gesprek kan geen kwaad.

Roel Veerman

Reacties op 'Weblog Roel Veerman: Start van het politieke seizoen 30 sept. 2006'

Geplaatst op: 12-04-2016 14:06
Geplaatst op: 12-04-2016 14:09