Politiek Meppel schrikt zich rot van Nieuwveense Landen

nieuwveenselanden_sfeerbeeldzaterdag 14 oktober 2006 21:39

`Zeer geschrokken', `verbaasd' en `teleurgesteld', reageren de collegepartijen op de keiharde conclusies van onderzoeksbureau DHL over de ontwikkeling van nieuwbouwwijk Nieuwveense Landen.

Het zit fractievoorzitters Jansen (SteM), Neutel (CDA) en Ramhorst (VVD vooral dwars dat het vorige college van B&W de raad niet tijdig waarschuwde voor de dreigende financiële tegenvallers in de grondopbrengst.
Ook vinden de woordvoerders dat de gemeenteraad door het toenmalige college aan het lijntje is gehouden over de contacten met provincie Drenthe, Rijkswaterstaat en Woonconcept. `De raad werd voorgespiegeld dat alles goed zou komen en er geen problemen te verwachten waren. Inmiddels was al duidelijk dat alle drie partners grote vraagtekens zetten bij de ontsluiting van de wijk en de opbrengst van Nieuwveense Landen,' aldus fractievoorzitter Henk Ramhorst van de VVD.

`De gemeenteraad is belangrijke informatie onthouden, dat is een zeer kwalijke zaak,' velt Ramhorst zijn oordeel op grond van het vernietigende onderzoeksrapport. `Er is geen vinger tussen de conclusies van DHL te krijgen. Het is een zeer gerenommeerd bureau.' De VVD-fractieleider wijst met de vinger naar toenmalig verantwoordelijk wethouder. De cijfers zijn te zonnig voorgesteld, vragen werden ontwijkend beantwoord. Voor de overdracht van het dossier Nieuwveense Landen aan zijn opvolger Mark Boumans, trok Zwaan één uurtje uit. Boumans had nauwelijks iets op papier. Vandaar dat het nog een tijdje duurde voordat het nieuwe college alle informatie boven water had,' weet Ramhorst te vertellen.

`Dit is niet best,' reageert Klaas Neutel (CDA) op z'n Nijeveens. `De gemeenteraad zal zijn plannen voor Nieuwveense Landen bij moeten stellen om toch nog enig profijt uit de nieuwbouwwijk te krijgen.' Neutel ziet nog niet direct de grote projecten zoals nieuwbouw voor Stad en Esch, vernieuwing Ezinge of de evenementenhal in gevaar komen, `maar de uitvoering daarvan is zeker niet dichter bij gekomen. De verwachte twintig miljoen zit weliswaar niet in de begroting van de ontwikkelingsvisie, maar we hebben er natuurlijk wél rekening mee gehouden. Met mogelijk twintig of achttien miljoen euro van Nieuwveense Landen in je achterhoofd ga je als gemeentebestuur andere risico's aan. Financiële risico's waar de raad nu wel twee keer bij na zal denken.'

Myriam Jansen (fractievoorzitter Sterk Meppel) vindt het `betreurenswaardig' dat de laatste informatie die de gemeenteraad verschaft werd over opbrengst en de mening van de partners, zozeer blijken te verschillen van de conclusies van onderzoeksbureau DHL. Jansen wenst verder niet aan het zwarte pieten-spel mee te doen. `Laten we positief vooruit kijken en onze energie besteden aan het vinden van oplossingen. We hebben al dik een jaar vertraging, we kunnen ons niet veroorloven met politieke spel nog meer tijd te verdoen. Wat kost Meppel dat extra jaar wel niet aan rente?'

Sterk Meppel verwacht binnen afzienbare tijd van wethouder Mark Boumans een aantal alternatieven voor de opzet van Nieuwveense Landen. `Misschien iets minder sociale woningbouw, openbaar groen en ruimte,' geeft Jansen een voorzetje. `Door van verschillende wijkaspecten iets af te snoepen kan er toch een mooie, sociale wijk ontstaan met enige opbrengst. Het is aan Boumans om met plannen voor aanpassingen te komen.'

Fractieleider Willie Oldengarm (Groen Links) ziet parallellen tussen het debacle Vleddertunnel en Nieuwveense Landen. `Vooral de competentie van het ambtenarenapparaat blijkt wederom te kort te schieten. Als je als Meppel zo'n grote broek wil aantrekken moet je óf het ambtenaren korps versterken óf het project uitbesteden. Duidelijke keuzes maken, dus. Het wordt nu echt tijd om orde op zaken te stellen,' vindt Oldengarm. In de ontwikkeling van Nieuwveense Landen zet Groen Links ook vraagtekens bij de rol van de gemeenteraad. Er zijn dan wel vragen gesteld, maar had de vorige raad niet meer kunnen doen? Er wordt nu hard ach en wee geroepen, maar er zitten ook raadsleden met boter op hun hoofd.'