ChristenUnie wil maatschappelijk samenlevingscontract

topbarimg01zondag 22 oktober 2006 21:30

De ChristenUnie wil in navolging van een landelijke actie in Meppel een `samenlevingscontract' opstellen. Dit is een verklaring waarin diverse organisaties uit de maatschappij beloven zich in te zetten voor een samenleving waarin respect en verdraagzaamheid de basis vormen voor het omgaan met elkaar.

De ChristenUnie wil met dit samenlevingscontract een zo breed mogelijk draagvlak binnen de gemeente Meppel creëren. De fractie hoopt dat na Meppel ook andere gemeenten dit voorbeeld zullen volgen. De gemeente Hoogezand is Meppel inmiddels voorgegaan. Daar hebben al diverse maatschappelijke instanties het samenlevingscontract ondertekend.

Om dit samenlevingscontract onder de aandacht te brengen houdt de ChristenUnie op 31 oktober een bijeenkomst waarin het contract wordt gepresenteerd. Op deze avond wordt besproken wat het samenlevingscontract in de praktijk inhoudt en hoe dat te realiseren is. Ook doen gemeenteraadsleden een deel van de inburgeringstoets, waarvan de uitslag nog diezelfde avond wordt gepresenteerd. De bijeenkomst wordt gehouden in het Stadhuis en begint om 20.00 uur.

De ChristenUnie heeft voor deze bijeenkomst diverse maatschappelijke instellingen, politieke partijen en sportverenigingen uitgenodigd.

Volgens de ChristenUnie is de afgelopen jaren de Nederlandse samenleving drastisch veranderd qua sociale omgang met elkaar. `De moord op Pim Fortuyn, Theo van Gogh en diverse terreuraanslagen in de wereld hebben er toe geleid dat het lijkt dat diverse Nederlandse bevolkingsgroepen uit elkaar worden gedreven,' schrijft de fractie. `Dit landelijke beeld dat is ontstaan gaat ook niet aan Meppel voorbij. Het besef dat alle Meppelers, hoe verschillend ook, zich voor eenzelfde samenleving inzetten kan daardoor aangetast raken. In onze samenleving is het nodig dat iedereen elkaar (opnieuw) leert verstaan. Gelovigen, zowel christelijk als anders gelovigen en niet-gelovigen, echte Meppelers, nieuwe Meppelers van Nederlandse en niet-Nederlandse oorsprong.'

bron: www.meppelercourant.nl

Meer weten over het samenlevingscontract: KLIK HIER

Reacties op 'ChristenUnie wil maatschappelijk samenlevingscontract'