Wmo-raad wil ‘zorgzame samenleving’

vrijdag 13 oktober 2006 21:36

Samenhang, samenspraak en samenspel. De Wmo-raad moet zich met het oog op de invoering van de nieuwe Wet Maatschappelijk Ondersteuning richten op deze drie zaken. Dat zei de kersverse voorzitter van de Wmo-raad Aad Kik donderdagmiddag tijdens een bijeenkomst van de Wmo-raad in het Stadhuis.

Wethouder Ko Scheele in gesprek met de voorzitter van de WMO-raad Aad Kik.

In de raadszaal van het Stadhuis stelde wethouder Ko Scheele de nu reeds bekende namen uit de Wmo-raad voor. Deze raad gaat de gemeente de komende vier jaar informeren en adviseren over de Wet maatschappelijk ondersteuning. In de Wmo-raad hebben tot nu toe zitting genomen Rob van den Broeke en Jim Chün (beiden van de Federatie Buurtverenigingen), Jan Schoehuijs (FNV), Cor Bras (GGZ), Gesinus Timmer (GGZ), Ties Smaling (Humanitas), Thea de Wolde (Astmafonds), Roel Stuifzand (Contactpunt Mantelzorg), Hans de Vries en Harry Kleuskens (Overleg Samenwerkende Ouderenbonden) en Hans Boersma (BOSK, vereniging van en voor ouders van gehandicapte kinderen). Aan de raad worden nog enkele personen toegevoed. De raadsleden worden op 30 oktober officieel geïnstalleerd.

Aad Kik wil staan voor een zorgzame samenleving. ‘Het failissement van een samenleving met kwaliteit kun je voorspellen als we de ontwikkeling zo laten doorgaan. We moeten gaan zorgen voor een zorgzamen samenleving,’ aldus Kik. Kik noemde de vier belangrijkste aandachtspunten voor de komende tijd: helderheid over waar en in welke vorm er hulpvoorziening te krijgen is, het betrachten van grote zorgvuldigheid (Kik: ‘Het gaat vaak om kwetsbare mensen’), aandacht voor de menselijke maat en preventie.

Met preventie doelde hij op het investeren in jongeren op het moment dat zij een keuze maken om bij een bepaalde groep in de samenleving te horen.

Volgens Kik moet de Wmo-raad geen klachtenbureau worden. ‘We zijn geen verlengstuk van de zorgaanbieders. Met onze kennis en kunde moeten we een belangrijke gesprekspartner van de gemeente worden over wonen, zorg en welzijn.’

Wethouder Scheele realiseert zich dat er onder de bevolking veel onrust is over de invoering van de Wmo, al over tachtig dagen.

Hij overweegt in december bijeenkomsten te beleggen in de verschillende wijken in Meppel en in Nijeveen. Scheele: ‘De kern van de Wet maatschappelijke ondersteuning is een sociale samenleving met toenemende betrokkenheid van de burgers.

Een leefomgeving waarin solidariteit, burenhulp, vrijwilligerswerk en maatschappelijk verantwoord ondernemen een belangrijke rol speelt. Meppel streeft ernaar om deelname aan het maatschappelijke leven zo lang mogelijk te realiseren. Uiteindelijk gaat het allemaal om goede zorg. En vooral om vertrouwen.’

bron: www.meppelercourant.nl

Reacties op 'Wmo-raad wil ‘zorgzame samenleving’'