Over Ezinge: "Geen paniek, maar verstandige beslissingen nemen".

Ezingemaandag 10 november 2008 21:50

Gert Stam (ChristenUnie) hoopt op een zorgvuldige afloop van besluitvorming Ezinge. Hoe zit het nu precies met Ezinge? Er wordt al een tijd gepraat over de wijk Ezinge. Over een mega-school, over sportvelden, wel of geen evenementenhal en over een financieel tekort die dat allemaal niet mogelijk maakt. De redactie van de nieuwsbrief ging bij Gert Stam op bezoek om hem dat eens te vragen. Gert Stam is de woordvoerder van de fractie over Ezinge.

Gert, hoe zit het nu? Wat is er allemaal besloten over Ezinge?
"De discussie over Ezinge begon net goed vorm te krijgen. Het college had een voorstel gemaakt voor een totale inrichting van het gebied over Ezinge. Daar had inderdaad een scholencampus een plek, een sport- en evenementenhal, de oplossing van het probleem van de sportvelden en de nieuwbouw van een klein aantal woningen. Het was een enorm project, dat om een zorgvuldige afweging vroeg.

De ChristenUnie is toch nooit zo voor dergelijke prestigeprojecten?
"Dat klopt, maar je kunt dit niet echt een prestigeproject noemen. Scholengemeenschap Stad en Esch moest gewoon een nieuwe locatie. Onze voormalige wethouder onderwijs, Rinus Scholtus, had daarover al een goed besluit door de gemeenteraad geloodst. Dit college zag mogelijkheden om een meerwaarde te scheppen door, met gebruikmaking van de sportvoorzieningen, een soort scholencampus te maken. Daarmee kon gelijk een oude belofte om de sportvelden aan de huidige eisen te laten voldoen, worden ingelost.
Verder hadden we te maken met het besluit om de Markthallen en de sporthal op het Vledder af te breken en de politieke belofte om iets gelijkwaardigs aan te bieden. Daarvoor werd de mogelijkheid voor een gecombineerde sport- en evenementenhal onderzocht.
Het wordt dan wel een mega-project, maar zo help je de stad wel gelijk een grote stap verder."

Maar daar werd dus geen volledig besluit over genomen?

"Nee, want terwijl de discussie rondom de verschillende voorzieningen op Ezinge liep, kwam de perspectiefnota, waarin er een structureel tekort werd gemeld. In plaats van daar in alle rust keuzes in te maken, werden er tijdens de behandeling van de perspectiefnota moties aangenomen, die de financiële problemen leken op te lossen. De coalitiepartijen Sterk Meppel, CDA en VVD bekeken samen hoe ze dat probleem konden oplossen en kwamen met allerlei bezuinigingsvoorstellen, waarbij ook de plannen van Ezinge werden betrokken, maar zonder evenwichtig naar de plannen te kijken. Zo besloten ze de Evenementenhal te schrappen en niet meer dan twee kunstgrasvelden aan te leggen."

Maar als je een financieel tekort hebt, is het toch verstandig om te schappen?
Dat zou je inderdaad zeggen, maar de problemen werden daarmee niet opgelost. Integendeel de besluitvorming rondom Ezinge werd een gatenkaas, die nu alsnog moet worden gedicht en misschien wel voor meer geld. Er werd namelijk bij gezegd, dat er wel een oplossing voor de Concours Hippique moet komen, omdat die voorziening wel behouden moet blijven voor Meppel. Dan ga je misschien tijdelijke voorzieningen treffen, maar dan ben je altijd duurder uit. De kosten van de Evenementenhal werden door de coalitiepartijen opgeblazen. We geven aanmerkelijk meer uit aan bijvoorbeeld Ogterop en het Zwembad, maar ook het Cultureel Centrum Meppel (CCM) gaat ons zeker evenveel kosten als een evenementenhal. En een evenementenhal stelt je in de gelegenheid om nog meer evenementen naar Meppel te halen, wat goed is voor de naamsbekendheid van Meppel. Het college heeft onlangs een berekening gemaakt met allerlei alternatieven, maar gewoon een evenementenhal op Ezinge lijkt het goedkoopst te zijn. Die moeten we dan gewoon maar eens bespreken.

Maar dat is toch niet fijn voor de buurt? Er was toch berekend dat er veel parkeeroverlast zou komen?
"Dat is een misverstand. Natuurlijk gaat er meer gebeuren dan nu, maar nu is er ook parkeeroverlast van de Sportclubs. En dat wordt in het plan ook opgelost. Er komen veel parkeerplaatsen. Bovendien gaf de exploitant van de Evenementenhal aan dat bij hele grote plannen geparkeerd kan worden op Blankenstein, waarbij pendelbussen kunnen worden ingezet. Er zal zo goed mogelijk op de belangen van de inwoners van Ezinge worden gelet."

En hoe zit het dan met de sportvelden?
"Dat bezuinigingsvoorstel was ook een ondoordacht besluit. Gelukkig hebben de sportclubs zich niet uit het veld laten slaan en hebben ze op 1 november de gemeenteraad uitgenodigd en in alle rust uitgelegd wat de problemen zijn en hoe zij denken die te kunnen oplossen. Daarbij hoeft niet meer geld te worden uitgegeven dan nu is beoogd met het besluit om niet meer dan twee kunstgrasvelden uit te geven. De sportclubs hebben ervoor gekozen om het inhoudelijke gesprek aan te gaan en daar hebben ze goed aan gedaan. Ik denk dat er wel een oplossing komt.

Dus wat jou betreft kunnen de plannen zo doorgaan?
Ik denk dat er goede redenen zijn om de problemen nu op te lossen. Zonder school en goede sportvoorzieningen helpen we Meppel ook niet verder. Maar het moet wel financieel verantwoord.
Er is nog één probleem op te lossen. Wij vinden dat zo'n grote school op die plek ook een beslissing moet zijn, waar veiligheid voor de scholieren voorop staat. Volgens de cijfers komt een derde van alle scholieren van de kant van Staphorst, Koedijkslanden en Berggierslanden. Je weet dat die de snelste weg zoeken en voor een groot deel de voetgangerstunnel bij het station zullen gaan gebruiken. Dat is vragen om problemen. Wij zijn erg voor het aanleggen van een fietstunnel. De coalitiepartijen zien er de noodzaak nog niet zo van in. Maar ik vind, dat als je bijna 3 miljoen uitgeeft aan 85 meter gracht en omgeving en datzelfde bedrag te veel vindt om uit te geven aan de veiligheid van fietsende schoolkinderen, dat je dan de prioriteiten verkeerd stelt.

Hoe kijk je nu op deze beslissingen terug?

"Ik vind dit niet goed voor de geloofwaardigheid van de politiek. Als je eerst met veel aplomb zegt oplossingen te vinden en later er zeker twee moet terugdraaien omdat je er gewoon niet goed naar gekeken hebt, dan neem je de problematiek niet serieus. Ik roep de coalitiepartijen, die dit zo hadden bedacht en uitgevoerd, dan ook op om tot rust te komen en met eerlijke besluiten te komen, waar de burgers echt iets aan hebben.

Reacties op 'Over Ezinge: "Geen paniek, maar verstandige beslissingen nemen".'