CDA winnaar waterschapsverkiezingen Reest en Wieden, ChristenUnie 1 zetel

1138_logo verkiezingzaterdag 29 november 2008 22:17

Het CDA is de grote winnaar geworden van de waterschapsverkiezingen in de afdeling Reest en Wieden. De partij komt met vier zetels in het nieuwe waterschapsbestuur. Dijkgraaf Marga Kool maakte de uitslag vanmiddag bekend in het waterschapsgebouw in Meppel.
Ook de politieke partij PvdA deed het met twee zetels behoorlijk goed. Water Natuurlijk en Werk aan Water behaalde beide drie zetels. De volledige zetelverdeling: CDA 4, Water Natuurlijk 3, Werk aan Water 3, PvdA 2, VVD 1, Algemene Waterschapspartij 1, ChristenUnie 1. De NNDF haalde geen zetels.

CDA-lijsttrekker Koob Schelhaas was uitermate tevreden met de uitslag. `Het was spannend met het nieuwe systeem. Ik ben verheugd dat veel mensen het vertrouwen in het CDA en ik denk ook in mij hebben uitgesproken,` aldus Schelhaas vlak na de bekendmaking.
Bij de Algemene Waterschapspartij was er met één zetel minder reden tot vreugde. Lijsttrekker Arja Doornbos: `Het blijkt dat het in het stedelijk gebied toch moeite kost de mensen te bereiken. We hadden op meer gehoopt. Toch is het erg leuk dat we van verschillende mensen hebben gehoord dat we zoveel moeite hebben gedaan.`

Het gaat om de voorlopige verkiezingsuitslag. De definitieve uitslag wordt dinsdag 2 december bekend gemaakt. De verwachting is echter niet dat er nog iets in de huidige zetelverdeling verandert. Het nieuwe bestuur wordt op 8 januari geïnstalleerd.

Dijkgraaf en voorzitter van het stembureau Marga Kool maakte de uitslag in een speciale zitting van het stembureau bekend. Met een opkomstpercentage van 29,3 is Reest en Wieden de derde van Nederland. `Ik ben verheugd dat ons waterschap een zo hoog opkomstpercentage heeft. Bijna 1 procent meer dan in 2004. Dit percentage hoort bij de top drie van Nederland. Het percentage van bijna dertig procent geeft aan dat veel mensen in Reest en Wieden het belang van het waterschap blijven inzien.`

Marga Kool had wel verwacht dat enkele politieke partijen succesvol uit de verkiezingen zouden komen. `Het blijkt dat heel trouwe stemmers van politieke partijen ook nu stemmen. Maar ook een aantal niet-politieke partijen heeft het goed gedaan. Er is een bepaald evenwicht. Ik verwacht niet dat er veel in het beleid van Reest en Wieden gaat veranderen. De programma`s passen in het beleid dat het waterschap in het verleden heeft gevoerd. Dat moet ook. Continuïteit is goed voor het vertrouwen.`

Reacties op 'CDA winnaar waterschapsverkiezingen Reest en Wieden, ChristenUnie 1 zetel'