Raad: ‘Meppel moet Intercitystation worden‘

station meppeldonderdag 13 november 2008 14:26

Station Meppel moet een Intercitystation worden. Het college moet in gesprek gaan met NS en spoorbeheerder ProRail om te bereiken dat Meppel een volwaardige status krijgt in het Nederlandse spoorwegnet. Met die opdracht heeft de unanieme gemeenteraad het College van B&W donderdagavond op pad gestuurd.

‘De groeiende ambitie van Meppel en de drukte op de snelweg naar Zwolle, hét verkeersknooppunt van de regio, zijn extra redenen om de spoorstatus van Meppel te versterken,‘ aldus Roel Veerman (Christen Unie), in een breed gesteunde motie in de begrotingsvergadering 2009.
Na de opening van de Hanzelijn neemt de betekenis van Zwolle spoorwegknooppunt alleen maar toe. Het alternatief van reizen met de trein moet ook vanuit milieuoogpunt aantrekkelijker gemaakt worden, vinden de raadsfracties.

Willie Oldegarm (GroenLinks) zei klachten op te vangen over de huidige treinverbinding tussen Meppel en Zwolle. In de nieuwste dienstregeling komt Meppel er juist bekaaid af met het aantal stops op stations in Meppel. Doordeweeks sluit de dienstregeling minder goed aan bij de werktijden van forensen. In het weekend is de dienstregeling het helemaal versoberd,‘ gaf Oldegarm aan. De intercitytreinen gaan station Meppel dan wel heel vaak voorbij.

‘Het college is al in gesprek met NS en ProRail, onder andere over de bereikbaarheid van Meppel en de verbindingen,‘ meldde wethouder Ko Scheele, die de motie van de ChristenUnie dan ook wat overbodig vond. Een unanieme gemeenteraad vond het echter geen kwaad kunnen om nog eens aan de bel te trekken over ‘Intercitystation Meppel‘.

Beleidsarm

Geen behandeling van de grote Meppeler thema‘s donderdag. De gemeenteraad nog geen besluiten over een evenementenhal of het aantal kunstgrasvelden op sportpark Ezinge. Het echte vuurwerk wordt in de raadsvergadering van 4 december verwacht als de eerste begrotingswijzigingen worden ingebracht. Dan worden er spijkers met koppen geslagen over de toekomst van Meppel en de financiële consequenties daarvan. Vandaar dat de meeste raadsfracties bij de behandeling van de programmabegroting 2009 hun kruit droog hielden. De ‘beleidsarme‘ begroting, cijferstaatjes met enkel de gangbare, dagelijkse uitgaven van de gemeente, betekende daarom ook een inhoudsarme vergadering.

Bron: www.meppelercourant.nl

Reacties op 'Raad: ‘Meppel moet Intercitystation worden‘'