zondag 16 november 2008 14:39

Beste lezer, ik schrijf dit artikel op 15 november en dat is de datum waarop de provincie van iedere gemeente een begroting moet hebben ontvangen voor het komende jaar. Normaal is het in de gemeente Meppel dan ook duidelijk welke nieuwe ontwikkelingen het komende jaar zullen worden opgestart en hoe deze worden betaald. Dit jaar gaat het allemaal anders, we hebben afgelopen donderdag wel een begroting goedgekeurd maar de (pijnlijke) keuzes zijn uitgesteld tot 4 december. Dit is het voorlopige resultaat van woelige periode in de Meppeler politiek.

Het begon allemaal in juni met de presentatie door het college van een meerjaren perspectief met grote financiële tekorten. Dit leverde een behoorlijke discussie op in de gemeenteraad. Tegen de wil van de oppositiefracties (PvdA, ChristenUnie en GroenLinks) gingen de coalitiefracties (SteM, VVD en CDA) in de zomermaanden achter gesloten deuren zelf op zoek naar de oplossing.

Het college bleef onzeker verder werken aan een aantal van hun eigen plannen. Onze fractie heeft via de website en de pers aangedrongen op een open dialoog met de samenleving. Wij hebben gewaarschuwd voor een gebrek aan draagvlak als de coalitie hun eigen standpunten zonder duidelijke argumentatie zou doordrukken. Tijdens de raadsvergadering van 11 september werd duidelijk dat de coalitie onvoldoende naar deze oproep had geluisterd. In een scherp debat heeft men vervolgens ook toegegeven dat de gevolgde werkwijze niet de schoonheidprijs verdiend. Helaas bleken ook de resultaten van de zomeravondsessies onvoldoende om de financiële problemen op te lossen. Daarom werd er besloten om het college een aantal opdrachten mee te geven en de echte beslissingen later in het jaar te nemen. De begroting moet echter begin oktober worden aangeboden aan de raad en de consequentie was dus een beleidsarme begroting (de situatie van dit jaar met wat prijsstijgingen en andere correcties doorrekenen voor het komende jaar). Op 4 december zal de eerste begrotingswijziging worden besproken en dan komt ondermeer de financiering van de scholencampus op Ezinge aan de orde.

Tijdens de begrotingsbehandeling van afgelopen donderdag hebben wij ervoor gekozen om een aantal belangrijke onderwerpen vanuit onze visite te belichten. We hebben daarbij gekozen voor de titel: Met hernieuwde energie bouwen aan de samenleving. Dat hebben we uitgewerkt aan de hand van de volgende onderwerpen:

• Het versterken van de werkgelegenheid
  • Het uitdragen van de kernwaarden en kansen in Meppel
  • Sterker inzetten op wijkgericht werken

Als afsluiting van onze bijdrage hebben we aangegeven dat onze inspiratiebron voor dit politieke werk het goede Woord van onze goede God is.

De moties over werkgelegenheid en de arbeidsmarkt hebben we nog niet in stemming gebracht. De komende weken komen deze onderwerpen opnieuw aan de orde. De gemeenteraad heeft onze motie over het station unaniem aangenomen. We hopen dat deze motie er aan kan bijdragen dat station Meppel over enkele jaren als volwaardig Intercitystation op de NS-dienstregeling verschijnt.

Roel Veerman (bel of mail gerust met uw mening of reactie).

Reacties op 'Weblog'