De verkiezingsbril (3): het europese perspectief

stemmenmaandag 05 april 2010 22:39

De verkiezingen zijn voorbij. Een goed moment om nader op de zetelverdeling in te zoomen. Het is mogelijk vanuit verschillende invalshoeken naar de uitslag te kijken. Zo kun je jouw plaatselijke bril opzetten. Dat deden we in het eerste stuk. Je kunt ook de landelijke bril op zetten. Dat deden we in het tweede stuk. Nu zetten we de Europese bril op. We begeven ons op glad ijs.

Je kunt je afvragen of die bril wel bestaat dan wel of het  verantwoord is de Europese bril op te zetten. Immers: Europese verkiezingen zijn geen gemeenteraadsverkiezingen; de opkomst bij de Europese verkiezingen was nog lager dan bij de raadsverkiezingen (38,8% - 56%); Europees deed de PVV mee, gemeentelijk SterkMeppel; bij de gemeenteraadsverkiezingen kon je in het district van je eigen keuze je stem uitbrengen, wat een vergelijking per district lastiger maakt. Bovendien: de Europese verkiezingen vonden in juni 2009 plaats, tegenwoordig is dat  bij verkiezingen een groot tijdverschil, het verloop van de kiezers is groot.

Ondanks de vele mitsen en maren, toch een kleine vergelijking. Beloofd is immers beloofd.

Laten we beginnen met een vergelijking tussen de vertaling van de Europese verkiezingen 2009 en de uitslag van de raadsverkiezingen van 2010.

Gemeenteraad

SP

651

23

Het was wel even rekenen! Ik heb het nu ook preciezer gedaan dan destijds direct na de Europese verkiezingen. Er waren maar liefst 6 restzetels te verdelen en die heb ik volgens de regels toegedeeld.

Maar laten we eens kijken. Het CDA is de grootste met maar liefst 5 zetels! PvdA en PVV hebben allebei 4 zetels.  De VVD `slechts` 3 zetels. ChristenUnie, Groen Links en D´66 hebben nu alle drie twee zetels.  Groen Links doet het Europees beter dan de ChristenUnie voor de gemeenteraad, plaatselijk ligt dat andersom! Plaatselijke waardering misschien?  Of zitten er nog behoorlijk wat GroenLinks stemmers bij Sterk Meppel? En de SP blijkt in Meppel toch goed genoeg voor een zetel. Maar goed, ze doen niet mee voor de gemeenteraad, heeft dat te maken met de plaatselijke Sterk Meppel-lijsttrekker? Waarom laat de SP het net voor de verkiezingen steeds weer afweten, terwijl een zetel bereikbaar lijkt?

Vanwaar toch het grote verschil bij het CDA? Zat JP nog beter in het zadel in juni 2009 dan in maart 2010? Maar de grootste in Meppel! En dan de VVD! Drie in plaats van vijf zetels!

En waar zijn de PVVstemmers gebleven? Niet naar het CDA zou je zeggen. Wel wat naar de PvdA? In de `traditioneel` PvdA stemdistricten heeft de PvdA bij de gemeenteraadsverkiezingen een hoger percentage stemmers getrokken dan bij de Europese, terwijl we weten dat een behoorlijk aantal landelijke PvdAstemmers in Meppel Sterk Meppel stemmen…. Veel PVVstemmen naar Sterk Meppel (een niet-traditionele partijenstem)? En veel naar de VVD, Wilders is immers uit de VVD-fractie in de Tweede Kamer gestapt?

Vraagtekens, vraagtekens! We zullen het niet weten. Het is allemaal suggestie, vermoedens, inbeelding. We zullen het allemaal pas weten wanneer in het kader van een wetenschappelijk onderzoek een grote, representatieve groep kiezers langere wordt gevolgd en hun stem steeds weer wordt vastgelegd. Dan zullen we weten wie bij bepaalde verkiezingen thuis blijven. Wie landelijk anders stemt dan plaatselijk, waar de stemmen van plaatselijke partijen vandaan komen.  Zijn er bij voorbeeld veel ChristenUnie stemmers die plaatselijk Sterk Meppel kiezen? Of veel CDA stemmers die plaatselijk ChristenUnie stemmen? Of..?

Het verloop van kiezers is groot. Hoe kun je daar als ChristenUnie het best mee omgaan? We weten in ieder geval wel dat de ChristenUnie stemmers minder trouw zijn dan in het verleden. Ze blijven eerder thuis. Wat doen we daar aan?

Rinus

Reacties op 'De verkiezingsbril (3): het europese perspectief'