Oppositie en coalitie in Meppel (1)

castor_785762_468_thumbvrijdag 23 april 2010 22:10

Donderdagavond was al gelijk duidelijk dat er een tegenstelling is ontstaan tussen coalitie en oppositie. Volgens de coalitie is dit de schuld van de oppositie en, u raadt het al, volgens de oppositie is dat de schuld van de coalitie. Maar wat gebeurt er nu eigenlijk?

De meeste fracties hadden voor de verkiezingen al afgesproken dat de manier waarop de coalitievorming in 2006 ging, niet de goede manier was. Er was toen sprake van een overvaltactiek, zowel bij de onderhandelingen als bij de presentatie van de wethouders. Dat heeft lang de sfeer bepaald in de raad en dat werd door niemand wenselijk gevonden.

Dus zouden we het beter doen. Als hele raad bepalen welke coalitie er moet komen en als het mis loopt weer terug komen en opnieuw overleggen. Dat gebeurde ook. Toch zat niet iedereen donderdag ronkend van genoegen bij elkaar. Wat gebeurde er?

Al eerder was afgesproken dat er op advies van de staatssecretaris van binnenlandse zaken een raadsbrede commissie ingesteld zou worden, die de integriteitstoets zou doen, waarbij ze in de gelegenheid werd gesteld de aspirant-wethouders te horen. De burgemeester zou daarvoor met een voorstel komen, zo verzekerde hij twee keer.

In de afgelopen raadsvergadering lag een memo ter tafel van de griffie, waarin een suggestie werd gedaan hoe de commissie zou kunnen werken. Geen voorstel dus. Er werd in de memo aangegeven dat de wethouders volgende week zouden worden beëdigd en dat op de dinsdag daarvoor de commissie zijn werk kon doen. De oppositie vond dat te kort dag en vroeg of de termijn daarvoor wat langer kon worden gekozen.

De coalitie voelde er niets voor. En toen gebeurde het. De coalitie, met twee te beëdigen wethouders voorop, begon de commissie te minimaliseren en het verzoek van de oppositie belachelijk te maken. Dit was alleen maar traineren, zo werd er gezegd. De toon was gezet.
Toen het op scherp werd gezet, kwam er op verzoek van de coalitie een schorsing. “Ik dacht dat je ging schorsen om met de oppositie te overleggen om er uit te komen”, zei ik later tegen Wim Zwaan, de beoogd fractievoorzitter van de PvdA. Maar dat was niet het geval. De coalitie kwam uit de schorsing met de mededeling dat het buigen of barsten was. Dan kwam die integriteitstoets er maar niet, dat was toch een wassen neus.
Vanuit de oppositie (Willie Oldengarm) kwam een handreiking die Ton Dohle (VVD) wel zag zitten. Maar PvdA en Sterk Meppel hielden voet bij stuk. Moeizaam werd overeengekomen om maandagavond bij elkaar te komen om te kijken of er een mogelijkheid is om toch donderdag en anders een paar dagen later te kunnen installeren.

Gert Stam

Oppositie en coalitie in Meppel (1)

Reacties op 'Oppositie en coalitie in Meppel (1)'