2010-CU-TK-kandidaat-Cynhtia Ortega-lowreszaterdag 24 april 2010 22:20

Vandaag ben ik, namens onze kiesvereniging, aanwezig geweest op het partijcongres van de ChristenUnie. Ditmaal waren we uitgenodigd om naar Congreshotel De Werelt in Lunteren te komen.

Terecht werd de naam van de locatie in de opening door René van Loon gebruikt om de positie van ons als christenpolitici te verbinden met de opdracht van Jezus uit de bijbel. Onze mensen in Den Haag, in de provincies en in Meppel hebben een boodschap voor de wereld, voor iedere burger van Nederland. Samen leven, samen bouwen aan een betere samenleving. Leren omgaan met verschillen, respect hebben voor elkaars eigenheid, dat zijn woorden die klinken vanuit de Bijbel met betekenis voor de huidige politieke praktijk.

Een ander belangrijk onderwerp van de ochtend was de vaststelling van de kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen van 9 juni. Vanuit het bestuur was een conceptlijst gepresenteerd met deskundige en betrokken kandidaten. Het congres had de mogelijkheid om deze over te nemen of hier en daar nog wijzigingen aan te brengen. Voor de nummers 1 tot en met 4 (André Rouvoet, Arie Slob, Esmé Wiegman en Joël Voordewind) werd daar geen gebruik van gemaakt.
Enkele kiesverenigingen wilden Ed Anker, Ernst Cramer en Cynthia Orthega alle drie hoger op de lijst. Vanuit Meppel hadden we een voorstel gedaan om alleen Cynthia Orthega hoger op de lijst te zetten (zie ook: http://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/431303/53439/Cynthia-Ortega-hoger-op-de-ChristenUnie-lijst.html ). Ik heb mijn korte toelichting op dit voorstel op het congres afgesloten met: “Cynthia op 5 is goed voor de fractie, voor de Kamer, voor de Christenmigranten en voor het integratiedebat”.

Daarna was het congres aan zet en kon de stemming beginnen. Na een groot aantal stemrondes bleek dat ons doel was bereikt, de volgorde is geworden:  5: Cynthia Orthega, 6: Carola Schouten, 7: Ernst Cramer, 8: Martine Vonk en 9: Ed Anker. Cynthia gefeliciteerd!!
Het is goed dat het congres op deze manier heeft gesproken, tegelijk realiseer ik me dat zoiets voor de één een opluchting is en voor de ander een teleurstelling oplevert.

Persoonlijk vond ik de afsluiting van de ochtend het hoogtepunt van de dag. André Rouvoet kondigde in z’n speech namelijk aan dat hij, als politiek leider, de komende vier jaar in de Kamer zal plaatsnemen. Volgens mij is dat, voor een kleinere partij, de beste methode om voldoende onderscheidend te kunnen blijven.

’s Middags heeft het congres in goede sfeer het verkiezingsprogramma behandeld, hier en daar wat aangepast en vastgesteld. De ChristenUnie gaat de verkiezingen in met het centrale thema: Vooruitzien. In het programma draait het om maken van keuzes. Keuzes om het vertrouwen van en in de samenleving te versterken. Het zet verder in op het maken van de juiste keuzes om vanuit de economische crisis te komen tot een duurzamere economie.

Ik wens allen veel energie en kracht toe in de komende verkiezingscampagne. Nederland kan op de ChristenUnie rekenen. Kan André Rouvoet ook op uw stem rekenen?

Roel Veerman.

Reacties op 'Een dagje in de werelt: Indrukken vanuit het partijcongres van 24 april te Lunteren'