Begin raadsperiode: wie heeft er een rechte rug?

Verkeer1zaterdag 10 april 2010 23:31

Een van de eerste raadsvergaderingen was op 8 april. Nadat VVD fractievoorzitter Ton Dohle had aangegeven met wie de VVD een college wil gaan vormen, kwam een inhoudelijk onderwerp aan de orde: het inrichten van de Randweg. In de commissievergadering van twee weken eerder hadden VVD, D66 en de ChristenUnie aangegeven dat verkeerstechnisch gezien de Koedijkslanden beter af is met de Randweg als 50 km weg in plaats van een herinrichting naar een 30 km weg.

Vanuit het college werd gesuggereerd dat inmiddels besloten was – dan wel zwaar toegezegd – dat de Randweg 30 km/u zou worden.
Bespreking van het Gemeentelijk Verkeers en Vervoersplan (GVVP) en de Verkeersvisie Meppel Zuid zette ons op het spoor om toch voor de 50 km/u te gaan, omdat we inmiddels een beter beeld hadden van de totale verkeersstructuur.
Het college vond dat we niet langer konden wachten met het uitvoeren van de Randweg, omdat de subsidie van 500.000 voor het inrichten als 30 km weg anders zou vervallen. De kosten die voor de Randweg in de begroting staan, zijn 2,3 miljoen.

In de raadsvergadering heeft de fractie van de ChristenUnie voorgesteld door middel van een amendement om de weg in te richten als 50 km/u weg. Je zou verwachten dat de VVD en D66 dat wel zouden steunen. In de commissievergadering waren ze daar duidelijk in. In de eerste besprekingsronde ondersteunde ook het CDA ons verhaal. Dat zou betekenen dat de VVD met 5 zetels, het CDA met 3 zetels, D66 met 2 zetels en de ChristenUnie met 1 zetel voor het voorstel zouden zijn. En daarmee werd het spannend. Dachten we.
Als eerste haakte de VVD af. Alhoewel we duidelijk hadden gemaakt dat er nog geen beslissingen waren genomen en dat de bewoners van de Randweg met deze oplossing ook van hun problemen af waren, de VVD ging niet mee. Met de wethouder (tijdelijk) in de raad en in de fractie bleef er van hun dualistisch gepraat in de commissie weinig meer over.
Ook de D66 fractie verbaasde met hun eerste draai in de meppeler raadszaal. De vertegenwoordiger van D66 zei niet veel meer dan dat hij het voorstel van het college steunde. Toen ik hem vroeg waarom dit anders is dan in de commissie, zei hij dat ze daar in de commissie nog niet zo goed over nagedacht hadden, maar het inmiddels (!) goed hadden bestudeerd. Conclusie: ga nooit op de eerste reactie van D66 af.
Als laatste gaf het CDA aan onze motie niet te steunen. Waarom niet? Ach ja, het CDA…
En de PvdA? De PvdA had een hoop commentaar op het collegevoorstel, maar steunde wethouder Dohle (ja, precies, degene die bij de coalitieonderhandelingen de touwtjes stevig in handen heeft) bij zijn plannen. Sterk Meppel en GroenLinks hielden hun rug wel recht.

De nieuwe raadsperiode begint goed. Hopelijk is dit een incident en kunnen we nadat er een college is geïnstalleerd weer echt op inhoud besturen.

Reacties op 'Begin raadsperiode: wie heeft er een rechte rug?'