Bezuinigingen in Meppel volgens de Psalmnorm

gemeenten-kiezen-bij-bezuinigingen-niet-langer-voor-kaasschaafmethode-3767vrijdag 11 februari 2011 20:44

Op 10 februari 2011 heeft de gemeenteraad een eerste vergadering gehad over de bezuinigingstaak die de gemeente wacht. De bijdrage van de ChristenUnie was als volgt:

Ik begin de bijdrage van de ChristenUnie met een citaat uit de bijbel. Dat doe ik niet zo vaak, maar er is nu een goede gelegenheid voor. Het gaat om een citaat uit Psalm 72:

“Geef, o God uw wetten aan de koning
uw gerechtigheid aan de koningszoon.
Moge hij uw volk rechtvaardig besturen,
uw arme volk naar recht en wet.”
Hij ontfermt zich over weerlozen en armen,
wie arm is, redt hij het leven.

Er wordt wel gesproken over de koning, maar het is eigenlijk een boodschap voor alle mensen die het voor het zeggen hebben. Een oproep aan alle bestuurders om het volk rechtvaardig te besturen, en zich over hen te ontfermen. Dat dit geen theoretische oproep is, merken we de laatste tijd in verschillende landen in het Midden Oosten. Een volk wil recht en gerechtigheid. Er is vertrouwen in de overheid als de mensen merken dat er op een eerlijke manier geregeerd wordt

Wat is belangrijk?
Wat heeft dit nu te maken met de bezuinigen die de gemeente Meppel wacht. Wel, in de bezuinigen komt duidelijk naar voren wat politieke partijen belangrijk vinden in het besturen van het volk.
Het huishoudboekje, de wil van het volk, het welzijn van het volk, misschien een combinatie, misschien nog wat anders.
We hebben als raad afgesproken dat we in deze vergadering op hoofdlijnen aangeven wat we belangrijk vinden en dat we nog niet concreet aangeven op welke posten er moet worden bezuinigd. Waarom? Omdat er binnenkort verkiezingen zijn? Omdat we de wil van het volk nog willen horen? Of omdat we het zorgvuldig willen doen?
Wat is nu de leidraad van de ChristenUnie in deze bezuinigingsronde? Ik voel me wel thuis bij het wat ouderwetse woord dat ik zojuist geciteerd heb. 'Ontfermen'.
De overheid dient zich te ontfermen over weerlozen en armen. Dat is, zeg maar, onze ´psalmnorm´.
Onze fractie is van mening dat de regering op sommige punten foute keuzes maakt. Geen rechtvaardige keuzes. Als er dan een storm van bezuinigingen over het land raast, doen wij als gemeenteraad er goed aan om de inwoners van Meppel te beschermen tegen onrechtvaardigheid. Rechtvaardig zijn betekent ook dat we, gelet op de financiële situatie, mensen of verenigingen moeten teleurstellen. Dat we op zich goede activiteiten moeten laten schieten. Je kunt nou eenmaal niet alles willen. En ook verschillende vormen van populisme is niet rechtvaardig.

De aanzetten van de ChristenUnie in deze discussie zijn de volgende:
Wij zijn erg overtuigd dat wijkgericht werken ook financieel voordeel met zich mee kan brengen. Als ik al zie dat het wijkgericht werken 43.000 kost, buurtwerk en speeltuinen 110.000 en kosten wijkcentra 52.000, dan valt daar wel het een en ander  te combineren. Dit gecombineerd met stevige keuzes in het accommodatiebeleid. Niet alle gebouwen die nodig zijn hoeven in bezit van de gemeente te zijn. Wat levert trouwens de vestiging van de Niermanschool in de Plataan ons op ten opzichte van wat we tot op heden zowel aan de Niermanschool als de Plataan uitgeven? Over wijkgericht werken: De werkboerderij lijkt een financieel blok aan het been. Sluiten dan maar? Of combineren met wijkactiviteiten in de binnenkort aan te leggen wijk Nieuwveense Landen? Dat laatste heeft onze voorkeur.
Er gaan flinke bedragen om in het aanpassen van de straten in de binnenstad. Zo voldoen ze aan Duurzaam Veilig en aan het principe van shared space. Ik heb nog niet anders dan klachten gehoord over het ontbreken van zebrapaden. De voetganger wordt de dupe van deze wijzigingen. Als we dan toch moeten bezuinigen: laat dit dan nog maar even een poosje rusten en laten we nog eens heel goed na denken hoe we hier mee om moeten gaan.

bezuinigingskeuzes
Grote projecten mogen tijdelijk in de kast. Geef geen cent uit aan kromme elleboog en laat Bleekerseiland voorlopig voor wat het is.

Wij hebben er geen geheim van gemaakt dat wij schoolzwemmen niet als gemeentelijke taak zien. Ook het aanvullen van het tekort niet dat vervolgens op de begroting van het zwembad terecht komt. U mag het zwembad uitnodigen om ook creatief te zijn.
Er waren plannen om een sportbedrijf op te richten. Interessant is hoeveel ons dat kan opleveren.

Het feit dat een deel van de prestatieafspraken voor subsidies niet zijn gemaakt, wreekt ons nu. Haal die activiteit naar voren en ook hieruit valt winst te halen. Let daarbij wel op het effect voor het vrijwilligerswerk.
Gemakkelijk te scoren is het bezuinigen op ambtenaren. Daar snijden we onszelf mee in de vingers. Onze fractie ziet veel meer in ambtelijke samenwerking met andere gemeenten. Wat kan bijvoorbeeld samenwerking met Zwolle op dit vlak opleveren?

Voorzitter, dit is in de eerste termijn de bijdrage van de ChristenUnie. Graag ontvangen we van het college een overzicht van de mogelijkheden en gaan we op een zorgvuldige manier in de komende tijd keuzes maken.

Reacties op 'Bezuinigingen in Meppel volgens de Psalmnorm'