Strategisch stemmen op 2 maart

stembusdonderdag 24 februari 2011 13:58

De krant die ik al jaren lees, het Nederlands Dagblad is onlangs vernieuwd. De krant wordt nu gedrukt op het Berliner formaat, dat is een soort tabloidformaat. De krant heet nog steeds ND, maar heeft sinds die tijd zichzelf het stempel ´christelijk betrokken´ gegeven. De vanouds gereformeerde krant heeft een verbreding ondergaan. Ze wordt wel eens de partijkrant van de ChristenUnie genoemd, maar dat is niet het geval. Dat moet ook niet, een krant moet objectief zijn. Politieke partijen hebben hun eigen informatiekanalen.

Toch merk ik rondom de laatste verkiezingen een verandering van berichtgeving. Berichtgeving is nooit objectief, omdat alleen al de keuze voor wel of niet verslag doen een subjectieve keuze is. Geen krant is dus écht objectief. In de krant heeft de lijsttrekker van het CDA voor de Eerste Kamer, oud minister Eelco Brinkman al een paar keer een podium gekregen om de lezers iets te vertellen. Je kunt merken dat de heer Brinkman al een tijd niet echt in de politiek actief is geweest. Want zijn boodschap is dat de ChristenUnie wel een goede partij is, maar dat in tijden van nood voor het CDA we allemaal een handje moeten helpen om het CDA niet te veel te laten verliezen. Want een grotere christelijke partij is toch beter voor het land dan twee kleinere.
De heer Brinkman is nog uit de tijd dat het CDA dacht dat zij als machtspartij er toe doen en de ChristenUnie als getuigenispartij niet. Beide is in 2011 niet meer waar.

Verlies van het CDA
Bovendien is het forse verlies bij het CDA niet te compenseren door de zwevers tussen ChristenUnie en CDA. Het verlies is te wijten aan het CDA zelf, die dacht in het centrum van de macht veel groepen aan te kunnen spreken. Christenen, boeren, ondernemers, moslims, middenstanders, conservatieven, gelegenheidskiezers. En voor ieder had men een andere boodschap. Maar we leven nu in een tijd, waarin de mensen graag horen waar je voor staat en waar het echt om gaat. Dus, meneer Brinkman, wordt even duidelijk als uw grootste concurrent Wilders en spreek uit waar het CDA voor staat en voor gaat. Dan hoeven de mensen van de ChristenUnie niet hun stem aan het CDA te lenen, omdat die anders erg onderuit gaat. Vooruit dan, toch een slogan uit de oude doos, uit de politieke tijd van Brinkman. De slogan is van voormalig GPV kamerlid Schutte: “een sterke ChristenUnie fractie heeft meer betekenis voor het land dan een grote CDA fractie” Dus stemmen uit mededogen is niet strategisch, dat is onverstandig!
Stem op 2 maart 2011 ChristenUnie!

Reacties op 'Strategisch stemmen op 2 maart'