Meppel trekt

Grote Mariakerk Meppelzaterdag 03 januari 2015 20:31

Meppel: een aantrekkelijke stad met een nijver dorp en een heerlijk buitengebied. Meppelers zijn er trots op, toeristen komen graag, We gaan hier met respect met elkaar om en sociaal zijn we sterk. De binnenstad is historische pracht, het carillon in de Meppeler Toren speelt harmonieuze duetten met ons draaiorgel. Meppel is aantrekkelijk, trekt.

Meppel houdt me bezig, Meppel trekt ook aan mij als raadslid, mooi! Wie in de politiek geen oren op steeltjes heeft, niet nieuwsgierig is, leidt een statisch bestaan, vastgeplakt aan het pluche. Sommige gemeenteraden hebben die trekjes, Meppel niet. De politiek bruist hier, ze heeft informatiehonger en vraagt door. In zo’n politiek huis voel ik me thuis en zet ik de politieke meubels graag es wat anders neer. Of gooi ik de politieke luiken wat verder open.

Ik heb veel gereisd. Het mooiste in een andere cultuur is gewoon een uur op straat gaan zitten. In een hectische stad als Cairo, op het dorpsplein van een primitieve gemeenschap in Senegal of bij een schooltje op het Cubaanse platteland. Boeiend hoe mensen ploeteren, overleven, plezier hebben, trouwen en begraven. Het maakt me meer wereldburger, kritischer op de Nederlandse samenleving, bewuster van duurzaamheid. Maar vooral ook meer gefocust op de mogelijkheden die je in Meppel hebt om stevig in te zetten op een rechtvaardiger en meer duurzame samenleving.

Er is veel in de samenleving dat me als raadslid bezighoudt. Moet het een zebra worden of een ooievaar. Wordt het meer fiets of meer auto. Pakken we de binnenstad aan of zakken we economisch af. Met twee andere belangrijke facetten die invloed hebben op ons samenleven, wil ik u nog even vermoeien: onze krakende wereldbol en een nieuwe tweedeling.

Er drijven 5.000.000.000.000 (!) stukken plastic in de wereldoceanen en de laatste ijsbeer op de Noordpool doet binnenkort het licht uit. Hoe beperkt je mogelijkheden lokaal ook zijn: de tien Meppeler Duurzaanheidsprincipes blijven wat de Christenunie betreft hoog op de politieke agenda. Think global, act local!

En wat die tweedeling betreft, er zijn er veel in onze samenleving. Een nieuwe dient zich aan, namelijk die tussen hoog- en laagopgeleiden. De eerste groep blaakt van zelfvertrouwen en ziet problemen als uitdagingen; bij laagopgeleiden tref je nog weinig beroepstrots aan en koestert men wantrouwen tegen de politiek. Deze groeiende kloof vraagt van ons als politici veel om de nodige coalitie met de samenleving tot stand te brengen.Samenleven is vooral onderlinge solidariteit en die staat onder druk. Dat houdt me bezig.

Reageren? b.kunnen@meppel.nl of tel. 06 16 50 30 20

meppel.christenunie.nl

Reacties op 'Meppel trekt'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 09-01-2015 05:08
De patrouille was Replica Horloges zeer vereerd door het warme welkom dat ze in elke fase van zijn reis Replica Watches ontvangen. Piloten hebben ook een erg leuk om te voldoen aan een aantal van hun collega piloten, waaronder Replica Rolex leden van de Griekse luchtmacht en de Turkish Stars, niet te vergeten de Koninklijke Jordaanse Falcons, met wie ze zelfs geevolueerd in de lucht tijdens het laatste evenement van het seizoen.