Meppel voorbereid op opvang asielzoekers.

logo christenunie meppelzaterdag 03 januari 2015 20:37

Mochten er in Meppel uitgeprocedeerde asielzoekers verblijven dan zal de gemeente hen voorzien van basisvoorzieningen als “bad, bed en brood”. Dat antwoordt het college van burgemeester en wethouders op vragen van raadslid Bert Kunnen van de ChristenUnie. Deze vroeg b&w om een reactie op de uitspraak van het Europees Comité voor Sociale Rechten, namelijk dat gemeenten verplicht zijn deze opvang te bieden. Het college onderschrijft de uitspraak, maar is over de uitvoering ervan in afwachting van onderhandelingen van de gemeenten met staatssecretaris Teeven (asielbeleid) hierover.

Omdat genoemde basisvoorzieningen onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning vallen is niet het Rijk maar zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de realisering ervan. “Gelukkig zijn er op dit moment geen situaties bekend van asielzoekers of illegalen die in Meppel op straat verblijven”, zegt Kunnen. “Ik ben blij dat, mocht dit in de toekomst wel gebeuren, dat Meppel de opvang faciliteert. Mensen die zijn uitgeprocedeerd moeten uiteraard terug naar hun land van herkomst, maar we zullen toch als gemeenschap moeten zorgen voor humanitaire opvang”, stelt de fractievoorzitter van de ChristenUnie. Kunnen kan zich dan ook absoluut niet vinden in de in zijn ogen hartvochtige uitspraken van bewindsman Teeven, die botweg stelt dat deze mensen geen recht hebben op verzorging. “Zeker met de winterperiode voor de deur kunnen we hen niet letterlijk in de kou laten staan. En ik mag toch ook aannemen dat de heer Teeven zich uiteindelijk zal neerleggen bij de Europese uitspraak”.

Meppel zal, mocht de situatie zich voordoen, de voorzieningen regelen in samenwerking met organisaties als Vluchtelingenwerk en Vluchtelingenzorg en integratie en de kerken.

Reacties op 'Meppel voorbereid op opvang asielzoekers.'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 09-01-2015 05:08
Deze tour in Replica Horloges het is mediterraan werd gekenmerkt door vele momenten van uitzondering, met inbegrip Imitatie Horloges van de eerste vluchten van de Breitling Jet Team boven de Akropolis van iwc replica Athene Griekenland, van de Gouden Hoorn in Istanbul Turkije, de schitterende Cedar bossen van Libanon en het strand van Tel Aviv in Israel. De piloten hadden ook de unieke mogelijkheid om te evolueren van meer dan driehonderd meter onder het waterniveau van de zee boven de dode zee.