Gasgracht: Effect niet aan te geven, hoge kosten wel

zaterdag 12 januari 2008 22:52

Het valt Sterk Meppel niet mee om nu een door hen genomen besluit bij de bevolking te moeten verdedigen, nu een groot deel van de bevolking dat besluit niet ziet zitten.
In het verleden slaagde Sterk Meppel er vaak in om berekenend de handen vrij te houden: bijvoorbeeld door met de bevolking mee te praten, door verdeeld te stemmen of door op een andere manier onder de genomen verantwoordelijkheid uit te komen.

Belangrijkste genoemde effecten zijn: betere uitstraling van de binnenstad door herinrichting van dit gebied en meer toeristen door meer water in dit gebied. De benodigde uitgaven zijn zeer fors, weliswaar hoeft al het geld niet door de gemeente Meppel te worden opgebracht, maar ook de bijdrage van de provincie is gemeenschapsgeld. Iedere euro gemeenschapsgeld kan ook in Meppel maar één keer worden uitgegeven. Verder zijn dit soort financieringen ‘dure kadootjes’ te noemen, je krijgt 1,5 miljoen (hoop je), maar je moet zelf wel één miljoen bij betalen.
Onze fractie heeft aangegeven dat de herinrichting van dit gebied ook voor minder geld kan plaatsvinden waarbij ook een betere uitstraling kan worden gerealiseerd. En dat kan ook zonder het uitgraven van de gracht (wat alleen al 1,3 miljoen kost) en wat ons betreft altijd in een totaalvisie moet passen. Die ontbrak geheel en mede om die reden heeft zelfs een gerenommeerd bedrijf als de Grontmij dit plan afgeraden. Verder heeft het college niet kunnen aangeven hoeveel toeristen straks extra naar Meppel komen als er 85 meter extra gracht aanwezig is. Om deze redenen heeft onze fractie vol overtuiging tegen dit plan gestemd. En we bleken de enige fractie te zijn.

Maar de heer Schoenmaker heeft gelijk: uw raad heeft de beslissing genomen en daar moeten we nu mee verder. Dat is het gevolg van een democratisch proces. En als het dan toch doorgaat, dan maar liever met een subsidie van 1,6 miljoen. Dan valt de schade nog mee. Maar, nee, verstandig was het niet.

Namens de fractie van de ChristenUnie,
Roel Veerman

Reacties op 'Gasgracht: Effect niet aan te geven, hoge kosten wel'