ChristenUnie ten strijde tegen coffeeshops

drugsdonderdag 17 januari 2008 15:38

Met een bevlogen betoog tegen de twee coffeeshops in Meppel, hoopte fractieleider Roel Veerman donderdag in de raadsvergadering een discussie op gang te brengen over het coffeeshopbeleid van de gemeente Meppel.

De ChristenUnie zwaaide met een recent provinciaal gezondheidsrapport. Daarin wordt opgemerkt dat relatief veel Meppeler jongeren (15 en 16 jarigen) zich bij het CAD melden met softdrugsverslaving. ‘In het belang van onze jeugd, mag de gemeente best meer ambitie tonenen het aantal terugdringen en het liefst allemaal sluiten,‘ riep Veerman het college op.

Concreet stelde Veerman voor het aantal coffeeshops te verminderen, het blowen in de buitenlucht in de hele binnenstad te verbieden en professionals (politie, justitie en jongerenwerkers) sneller en beter softdrugsverslaving te laten signaleren. De ChristenUnie kreeg in de raadscommissie de handen nauwelijks op elkaar voor een strenger coffeeshopbeleid. Desalniettemin kondigde Roel Veerman voorstellen aan voor een steviger aanpak.

Alleen de CDA-fractie steunde de ChristenUnie in de strijd tegen de verkooppunten van hasj en wiet. ‘Het is niet meer staande te houden dat de jonge jeugd door de aanwezigheid van coffeeshops minder blowen. Daarom zegt het CDA: nul coffeeshops in Meppel is het streven. Wat moeten we met die rommel in onze stad?‘ zei Klaas Neutel strijdlustig.

De overige fracties reageerden zeer terughoudend op het betoog van Veerman. Willem van Esch van GroenLinks was het meest uitgesproken. ‘Meppel is juist gezegend met twee coffeeshops. In steden waar geen verkooppunten zijn toegestaan, koopt men de softdrugs op straat of op particuliere adressen. Daar wordt geen onderscheid gemaakt tussen soft- en harddrugs. Een straatdealer vraagt niet naar leeftijd,‘ aldus Van Esch. Henk Schoemaker (SteM) was ook niet overtuigd en zag het oorzakelijk verband tussen twee coffeeshops en softdrugsverslaving niet.

Een meerderheid van de Meppeler politiek vindt gemeentelijke coffeeshopbeleid (uit 1998) met enkele actuele aanpassingen, streng genoeg. Wel waren zij allen warm voorstander van meer preventie van en voorlichting over softdrugsverslaving. ‘Dat bereik je echter niet door shops te sluiten,‘ vond Koos de Vos (PvdA).

bron: www.meppelercourant.nl

Reacties op 'ChristenUnie ten strijde tegen coffeeshops'