ChristenUnie wil recht doen aan Niermanschool en gebruikers Plataan

B82492734Z_1_20110_2104772avrijdag 14 maart 2014 19:45

In september 2012 heeft de ChristenUnie steun gegeven aan het plan van het college om de Niermanschool in de Plataan onder te brengen. Destijds is door het college toegezegd dat dit een besparing zou opleveren zonder dat het ten koste zou gaan van de huidige gebruikers. Helaas blijkt nu dat de gemeenteraad destijds verkeerd is geïnformeerd. Nu blijkt dat de Niermanschool wel in de Plataan ondergebracht kan worden, maar dat dit wel verlaging van het service niveau betekent en dus ten koste gaat van de gebruikers.

De beheersstichting ziet zich op deze manier met een onmogelijke taak opgezadeld en stapt dan op. Dan moeten de huurders weer het gebouw gaan beheren, maar dat is in het verleden al eens misgegaan. Bovendien is de bezuiniging slecht onderbouwt en is het vrijwel zeker dat deze bezuiniging in de praktijk niet wordt gehaald. Ook blijkt dat niet alle gebruikers bereid zijn om mee te doen aan het overnemen van het beheer van het gebouw, waardoor het collegevoorstel veel onzekerheid veroorzaakt

Geen steun voor nieuwbouw
Er lag ook een voorstel van het CDA voor nieuwbouw van de Niermanschool op de huidige plaats als alternatief. Hoewel dit voorstel goed onderbouwd is, heeft het ook nadelen. Het betekent weer uitstel voor de Niermanschool, die al 18 jaar wacht op fatsoenlijk huisvesting. Juist omdat er al zolang met de Niermanschool is gesold, weegt de mening van de Niermanschool zelf zwaar voor de ChristenUnie. De voorkeur van de Niermanschool is heel duidelijk: zij willen graag verhuizen naar de Plataan en vragen de raad dringend om hen niet weer teleur te stellen. Alles afwegende heeft de ChristenUnie het voorstel voor nieuwbouw niet gesteund. Het nieuwbouwvoorstel is met een ruime meerderheid verworpen.

Amendement ChristenUnie
Er is wel een variant waarmee de Niermanschool naar de Plataan kan verhuizen zonder deze nadelen voor huidige gebruikers en waarbij de beheersstichting die zulk goed werk heeft verricht, wellicht toch bereid is om aan te blijven. Maar dan wordt de bezuinigingsdoelstelling niet gehaald en kost het juist meer geld dan de Plataan nu kost. Maar daar staat dan wel tegenover dat er goede huisvesting voor de Niermanschool is geregeld. Dit wordt variant 1 genoemd. De ChristenUnie heeft alles afwegende gekozen voor variant 1 en dit voorstel met een amendement ingebracht. Dit amendement heeft ook als voordeel dat de medewerkers van Reestmond in de Plataan kunnen blijven werken, omdat het serviceniveau gelijk blijft.

Na het verwerpen van het voorstel voor nieuwbouw, stemt de raad over het amendement van de ChristenUnie. Gert Stam heeft in de schorsing met de leden van de beheersstichting gesproken en kan melden dat de beheersstichting bereid is om aan te blijven als het amendement van de ChristenUnie wordt aangenomen. Helaas heeft dit niet voldoende steun voor het amendement opgeleverd. Alleen de PVDA en Groen Links steunen het amendement van de ChristenUnie, dat verworpen wordt. CDA en D66, die voor nieuwbouw waren, laten hiermee de kans om het collegevoorstel te verbeteren aan zich voorbij gaan.

Nu een bezuiniging inboeken en straks kijken of het lukt
VVD en Sterk Meppel houden vast aan een bezuiniging, waarvan nu al vast staat dat die in de praktijk niet wordt gehaald. Sterk Meppel steunt de eigen wethouder volledig, maar geeft voor alle zekerheid de ‘geruststellende’ toezegging dat er later in dit jaar (na de verkiezingen dus) een evaluatie komt om te kijken hoeveel van de bezuinigingsdoelstelling gehaald wordt. Waarmee ook Jan Wessels van Sterk Meppel feitelijk toegeeft dat hij ook wel weet dat de bezuiniging niet wordt gehaald.

Pijnlijke keuze
Na het verwerpen van het amendement, staat de ChristenUnie voor een pijnlijke keuze. Het ongewijzigde collegevoorstel is slecht. Het bestuur van de beheersstichting gaat opstappen. De bezuiniging die het college voorstelt bestaat alleen op papier. Maar moet Gert Stam dan maar tegenstemmen? Gezien de twijfel bij de PVDA, blijft de uitslag lang onzeker. Het risico is dus aanwezig dat de Niermanschool die al 18 jaar op fatsoenlijk huisvesting wacht, nog langer in een lekkend gebouw moet blijven. Dat kan de ChristenUnie als verantwoordelijke partij, met hart voor onderwijs niet riskeren. Daarom heeft Gert Stam ondanks alle bezwaren tegen het collegevoorstel, toch voor gestemd. Uiteindelijk krijgt de verhuizing van de Niermanschool naar de Plataan, de steun van een ruime meerderheid van 14 stemmen. Gert Stam voorspelt dat uiteindelijk zal blijken dat het meer geld kost dan het college zegt en dat de kosten uiteindelijk toch ongeveer gelijk aan het ChristenUnie voorstel zullen zijn. Helaas zal Meppel het probleem dan zonder beheersstichting moeten oplossen.

Reacties op 'ChristenUnie wil recht doen aan Niermanschool en gebruikers Plataan'