Dankbaar!

1461766_636611976394056_1172811241_vrijdag 21 maart 2014 23:12

Afgelopen woensdag vonden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. We hebben als ChristenUnie de afgelopen vier jaar laten zien wat we waard zijn en we hebben de laatste weken flink campagne gevoerd. Het is altijd spannend om te zien hoe dat in de uitslag van de verkiezingen wordt gewaardeerd. We hadden een geweldige uitslag! Hadden we de vorige keer nog exact 1100 stemmen, we wisten er nu 1535 binnen te halen. Zoveel stemmen zijn er in het verleden nog nooit op de ChristenUnie in Meppel uitgebracht! Ook zaten we voor het eerst boven de 10% van de stemmen. Een klein beetje weliswaar (10,27%), maar het is toch een magische grens.

Maar al deze trotse feiten ten spijt, past het ons toch in de eerste instantie om dankbaar te zijn. We hebben het wel bereikt, maar we hebben het gekregen. We kregen het vertrouwen van zoveel mensen, we kregen kracht en gezondheid om de afgelopen vier jaar ons werk te doen, we kregen energie in de campagne en we kregen aandacht in de pers. Dus: toch maar geen borstklopperij, maar dankbaarheid aan onze Hemelse Vader dat hij ons heeft willen zegenen. En we vragen of hij ons ook in de komende tijd nabij wil zijn en wil zegenen voor het werk dat wacht.

We zijn afgelopen zaterdag als nieuwe fracties bij elkaar geweest om te kijken wat we nu het beste kunnen doen. Onze fractie heeft daarbij een vertaling van de verkiezingsuitslag en de consequentie voor de vorming van een college gegeven. Die is afzonderlijk te lezen.

De uitkomst van het overleg was dat een informateur wordt aangesteld, die de mogelijkheden verkent voor een coalitie voor de komende tijd. Tot informateur werd Roel Veerman benoemd. Roel Veerman is voor onze partij een bekende, want  hij heeft van 2002 tot 2010 voor de ChristenUnie in de gemeenteraad gezeten. De laatste vier jaar mocht ik met hem samenwerken. Ik heb hem leren kennen als een helder en betrouwbaar raadslid. Dat zijn eigenschappen die hij in zijn functie als informateur goed kan gebruiken. Wij wensen hem veel zegen toe bij de vervulling van deze taak.

Gert Stam,

fractievoorzitter ChristenUnie Meppel.