hippogallery picturezaterdag 14 januari 2012 19:40

Donderdag 12 januari 2012 was de publieke tribune van de gemeenteraad goed gevuld, en dat is begrijpelijk want er staat veel op het spel. Verscheidene insprekers hebben uitgelegd waarom het voorstel van het college om de Niermanschool in de Plataan te huisvesten op deze manier niet verantwoord is. Op het eerste gezicht lijkt wethouder Jansen hiermee drie problemen tegelijk op te lossen, maar na grondig lezen van de plannen blijkt dat eigenlijk alleen het probleem van de huisvesting van de Niermanschool hiermee wordt opgelost.

Volgens de Christen Unie vormt dit plan geen oplossing voor de financiële problemen van de bibliotheek; dat de financiële positie van de bibliotheek verbetert, komt niet door die voorstel, maar door het huren van minder ruimte door de bibliotheek zelf. Maar voor het verbeteren van de financiële positie van de Beheersstichting De Plataan, biedt het voorstel volgens de Christen Unie geen enkele oplossing. Gert Stam heeft dan ook herhaaldelijk gevraagd om uitleg over de manier waarop men tot de gunstige financiële cijfers kwam. Gert Stam heeft de fractie van Sterk Meppel er op aangesproken dat zij geen enkele technische vraag stelden; “als zij dan alles zo goed begrijpen, dan kunnen zij toch zeker wel uitleggen waarmee de Plataan het opeens financieel zo veel beter gaat doen met dit plan”, maar helaas die uitleg is er niet gekomen. En daarbij komt nog eens dat mogelijke rechtszaken over contractbreuk met bestaande huurders de gemeente veel geld kunnen kosten. Natuurlijk gunt de Christen Unie de Niermanschool een goede huisvesting, waar zij al vijftien jaar op wachten. En natuurlijk begrijpt de Christen Unie dat de Niermanschool wel blij is met dit voorstel. Maar afgesproken was ten aanzien van de huisvesting van de Niermanschool dat er een haalbaarheidsonderzoek zou worden gedaan. Nu merkt de Christen Unie dat het college het voorstel gelijk wil realiseren. De huisvesting voor de Niermanschool wordt opgelost. Wie wil dat nu niet! In een historisch schoolgebouw met bibliotheek, muziekschool en wat al niet meer onder één dak. Alles gaat voor aan hen aan de kant, vrijwillig of niet.

Speel-o-theek
Maar de prijs die er voor wordt betaald door de verenigingen die nu moeten wijken is groot; te groot op deze manier. De speel-o-theek moet met dit voorstel zelfs helemaal uit de Plataan verdwijnen. De Bazuin moet zijn ruimte delen met de school die deze als speellokaal voor kleuters gaat gebruiken, maar dit vraagt weer aanpassingen die ten koste gaan van de akoestiek (invloed gebouw op klank van de muziek).
De fractie van de Christen Unie had zich voorafgaande aan dit debat goed laten informeren, en kon er op wijzen dat in tegenstelling tot de indruk die de wethouder wekte, de teruggave van het aantal vierkante meters door de speel-o-theek (170 m2) niet uit het aantal m2 van de bibliotheek komt, omdat die nooit verhuurd heeft aan de speel-o-theek. Deze ruimte was een kostenpost voor de gemeente. De gemeente die zelf heeft destijds met de vrijwilligers van de speel-o-theek afgesproken, dat wanneer zij de zonder gemeentelijke subsidie het uitlenen van speelgoed zouden regelen, de gemeente voor de huisvesting zou zorgen. Nu wordt een vereniging die daarmee zoveel goed werk verricht voor vele gezinnen, opeens verweten dat zij geen huur betalen en dat zij daarmee het tekort van de bibliotheek veroorzaken. Ook houdt het voorstel van het college totaal geen rekening met de manier waarop de speel-o-theek en de bibliotheek elkaar nu kunnen versterken, door zich naast elkaar in het zelfde gebouw te bevinden.

Geen stemming
De Christen Unie vindt met alle onduidelijkheid dit plan nog niet rijp voor een stemming in de gemeenteraad, zoals Sterk Meppel zo graag wil, want:
-    Er is onvoldoende duidelijkheid over de gevolgen voor de kosten en de opbrengsten van dit
    plan voor het beheer van de Plataan;
-    Er is geen duidelijkheid over de nieuwe locatie van de speel-o-theek;
-    De bewoners van het appartementencomplex achter de Plataan weten niet waar zij aan toe zijn.

Reacties op 'Het voorstel over de Stichting Plataan niet naar tevredenheid van de ChristenUnie'