Christen Unie in gesprek met inwoners over verkeerssituatie in centrum van Meppel

donderdag 19 januari 2012 11:05

Verwijdering zebrapaden drama voor veel voetgangers.

Iedereen die regelmatig in het centrum van Meppel komt weet inmiddels dat de verkeerssituatie gewijzigd is. Echter, lang niet iedereen is blij met deze verandering. De zebrapaden zijn weg en door het gelijkwaardig maken van de kruisingen (Grote Oever/Kruisstraat, Hoofdstraat/Brouwerstraat en Prinsenplein/Kromme Elleboog/Marktstraat) is de duidelijkheid die er was toen het nog voorrangskruisingen waren, verdwenen.

Men kan het standpunt innemen van het feit dat er (nog) geen ongelukken zijn gebeurd en dat de kruisingen veilig zijn, maar de Christen Unie (die al langer aandacht vraagt voor deze ongewenste verkeerssituatie en dit in 2010 al aan de orde stelde in haar verkiezingsprogramma) vindt het uitblijven van ongelukken, geen goede maatstaf voor de veiligheid. Daarom heeft de fractie van de Christen Unie in Meppel op dinsdag 17 januari 2012 een open fractievergadering georganiseerd over de verkeerssituatie in het centrum van Meppel, waar iedereen welkom was.

Er kwamen dertig mensen op deze bijeenkomst af. De Christen Unie begon de bijeenkomst met het luisteren naar de aanwezigen. Op één na waren aanwezigen negatief over de verkeerssituatie in het centrum. Mensen voelen zich onveilig in het centrum, ze weten niet altijd wie wanneer voorrang heeft. Het feit dat de bestrating op de kruising Hoofdstraat/Brouwerstraat er uitziet als een voortzetting van het voetgangersgebied in de Hoofdstraat, maakt de situatie er niet duidelijker op. Zonder duidelijk onderscheid tussen parkeerplaatsen en oversteekplaatsen waar geen auto’s worden geparkeerd, moeten voetgangers vaak tussen geparkeerde auto’s staan die het zicht belemmeren, voordat zij gaan oversteken. Verscheidene aanwezigen geven aan dat zij van de gemeente, in antwoord op vragen, bericht hebben gekregen dat voetgangers van rechts in de dertigkilometerzone van de ‘shared space’ voorrang hebben.

Geen voorrang, gevoel van onveiligheid
Douwe van der Zwaag, de verkeersdeskundige die door de Christen Unie was uitgenodigd, legt uit dat voetgangers van rechts geen voorrang hebben in dertigkilometerzones. Gelijkwaardigheid van kruisingen betekent dat alle bestuurders van rechts voorrang hebben. Dit betekent dat voetgangers voor een veilige oversteek moeten wachten totdat alle auto’s gepasseerd zijn, omdat er geen zebrapaden meer zijn die de voetgangers voorrang geven. Het concept ‘shared space’ met dertigkilometerzones zonder zebrapaden wordt ook in veel andere gemeenten toegepast. Het is zeer ongebruikelijk om in een dertigkilometerzone een zebrapad aan te leggen, maar uiteraard is het niet verboden. De meeste aanwezigen hebben niet de indruk dat de automobilisten in de binnenstad zich altijd aan de maximumsnelheid houden, maar ook indien dat wel zo is, blijft het een probleem dat voetgangers eindeloos lang moeten wachten voordat zij kunnen oversteken. Hierdoor voelen voetgangers zich regelmatig (soms ook met kinderen) genoodzaakt om een oversteek ‘te wagen’, waar zij zich zelf niet veilig bij voelen. Er zijn meerdere mensen voor wie het gevoel van onveiligheid een inperking van hun bewegingsvrijheid vormt. Een aantal aanwezigen ervaart duidelijk emotie in de discussie over de verkeerssituatie in de binnenstad en voelt zich door het gemeentebestuur niet serieus genomen in de manier waarop er op hun klachten is gereageerd.

Uitkomsten inbrengen
De Christen Unie wil de uitkomsten van deze avond gebruiken om het college en de gemeenteraad bewust te maken van de ernst van de situatie en het belang van zebrapaden. Het feit dat er een maximumsnelheid van dertig kolmeter geldt, betekent niet automatisch dat er geen zebrapad nodig is. Met deze boodschap gaat de fractie van de Christen Unie aan het werk.

« Terug

Reacties op 'Christen Unie in gesprek met inwoners over verkeerssituatie in centrum van Meppel'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.