Voetganger heeft geen rechten op de binnenring

zebrapadwoensdag 18 januari 2012 10:54

Op de binnenring in het centrum van Meppel hebben voetgangers totaal geen rechten. Dit leidt voor de wandelaars tot levensgevaarlijke situaties.

Dit was de belangrijkste conclusie tijdens een open fractievergadering van de ChristenUnie, die de partij belegd had om te praten over de verkeerssituatie in het centrum. Van de mogelijkheid om in te spreken, werd ruimschoots gebruik gemaakt.

Het feit dat op de binnenring de zebra's zijn verdwenen, is een grote frustratie van veel voetgangers. Het leidt er zelfs toe dat oudere mensen de binnenstad niet meer in durven, zo bleek gisteravond. De kruispunten Molenstraat/Kruisstraat en Brouwersstraat/Hoofdstraat roepen bij veel mensen een gevoel van onveiligheid op. Hier zijn de zebrapaden verwijderd. Ook op de hoek bij de Aldi is volgens velen geen veilige oversteek te maken.

Verkeerskundige Douwe van der Zwaag nam de onduidelijkheid over een belangrijke voorrangsregel weg. Hij verklaarde dat voetgangers nergens op de binnenring voorrang hebben. Op de gelijkwaardige kruisingen hebben alleen bestuurders van rechts voorrang.

(bron: www.meppelercourant.nl)

Reacties op 'Voetganger heeft geen rechten op de binnenring'