Een terugblik op het politieke jaar 2011 in Meppel

Gert Stamwoensdag 18 januari 2012 22:00

‘Hoe is het in de raad?’ wordt mij vaak gevraagd.’ ’t Zal wel druk zijn, zeker.’ Laat ik duidelijk zijn: raadslidmaatschap doe je er niet eventjes bij. Als je je interesseert voor het raadswerk in een gemeente, dan moet je er voor gaan. Dan moet je er voor een langere periode voor gaan. Als je iets voor de stad wilt betekenen, moet je toch zeker een jaar of 10 meelopen in het politieke spectrum.

We merken vaak dat mensen wel geïnteresseerd zijn, maar zich niet voor zo’n lange periode willen of kunnen binden. Maar je bent – zeker als eenmansfractie – afhankelijk van steun van anderen. Ik heb wat dat betreft niet te klagen. In onze steunfractie zijn wij bijvoorbeeld gezegend met een secretaresse, namelijk Rita de Vente. Die neemt ons veel praktisch werk uit handen, zoals het opstellen van agenda’s, maken van verslagen en regelen van (werk)bezoeken. Daarnaast kent de gemeente Meppel het fenomeen Duoraadslid. Dat zijn mensen die zijn beëdigd om het raadswerk te ondersteunen, door in de raadscommissies het woord te voeren. Pope van der Meulen is in het afgelopen jaar beëdigd als duoraadslid om in de financiële commissie, de auditcommissie, namens de ChristenUnie het woord te voeren. Ina Booij is al vanaf de vorige raadsperiode als duoraadslid een duizendpoot. Ze kent de samenleving en vooral het sociale domein. En tijdens de marathonvergaderingen in verband met de begroting of meerjarenbegroting is Ina altijd aanwezig.  Helaas is ze nu vanwege ziekte niet in staat om haar werk te doen.  We wensen haar van harte beterschap!

Het bestuur is actief. Er komt nog wel eens een bestuurslid een raadsvergadering bezoeken. Verder zijn ze altijd bezig om de ChristenUnie bekend temaken in Meppel met allerlei acties, zoals zeer onlangs toen we de verkeerssituatie op de binnenring van Meppel. We krijgen als fractie ook nog wel eens signalen dat we onvoldoende uitdragen wat we doen. Daar is een nieuwsbrief als deze goed voor, maar we realiseren ons, dat onze achterban graag hoort waar we mee bezig zijn. Henk Twerda, die bekend werd van zijn verslag van het Retourtje Den Haag, hebben we gevraagd om regelmatig iets over ons werk op de website te plaatsen. De eerste stukjes, bijvoorbeeld over onze bijdrage in de raadsvergadering over de Kromme Elleboog en de commissievergadering over de Plataan hebben al op de website gestaan. We hopen u het komende jaar zo goed van informatie te voorzien.

Maar terug naar de vraag: wat hebben we nu het afgelopen jaar gedaan?

Wij hebben het college, bestaande uit de partijen Sterk Meppel, VVD en PvdA, altijd op een positieve manier tegemoet getreden. We hadden liever dat ook het CDA meedeed, maar dat is niet gelukt. Het coalitieakkoord is in grote lijnen een stuk waar onze fractie zich in kan vinden. Natuurlijk zouden we, als we het zelf mee hadden mogen opstellen wel andere accenten hebben gelegd, maar de basis is goed. Dat laten we ook altijd weten in discussies. De vraag hoe het college dat uitvoert is natuurlijk een tweede en daarover hebben we nog wel eens wat opmerkingen.

De bestuurskracht van de wethouders hebben we het afgelopen jaar nog wel eens als teleurstellend ervaren. In het oog springt natuurlijk de onhandige manier waarop wethouder Jansen zich regelmatig manifesteert.  Ze evenaart daarbij haar voorganger Egbert van Dijk, die naar burgers toe zich beter opstelde, maar naar de raad regelmatig de confrontatie opzocht. Wethouder Jansen is in de communicatie naar burgers en instellingen toe onzorgvuldig, en weet ook nog niet echt de raad gerust te stellen dat ze de zaken in de hand heeft.
Wethouder Dohle verzet veel werk en communiceert aanmerkelijk beter met de raad. Op een aantal punten stelt hij de raad voor voldongen feiten en weet handig het vertrouwen van de coalitiepartijen te winnen, zodat hij zich geen zorgen hoeft te maken. Maar echt overtuigend was hij niet in bijvoorbeeld het VION debat of in het uitleggen van de manier waarop hij verzuimd heeft met derden te overleggen in het debat van de Kromme Elleboog en waarom hij nu tot twee keer toe economie voor laat gaan ten opzichte van monumentenzorg en daarbij de stad Meppel minder karakteristiek maakt.

Wethouder De Vos kent zijn dossiers over het algemeen vrij goed, maar zo nu en dan wordt een discussie afgebroken, omdat hij bepaalde kennis niet paraat heeft en hij een schriftelijk antwoord moet versturen.
Als raadslid heb je de verantwoordelijkheid om het college te controleren op hun uitvoerende taak en om kaders te stellen voor het werk dat ze moeten doen. Een paar voorbeelden hoe onze fractie dat in de afgelopen tijd heeft gedaan.

Bibliotheek
We hebben een discussie in de raad gehad over de manier waarop de bibliotheek in Meppel vorm moet krijgen. Gelet op de financiële situatie krijgt de bibliotheek een budget dat amper toereikend is. Maar dat is niet anders. De vraag is nu hoe de bibliotheek dat geld zo goed mogelijk in kan zetten om de taak goed te kunnen uitvoeren. In de discussie bleek dat er vrij veel geld naar de huisvesting gaat, zowel in Meppel als in Nijeveen. Daardoor bleek de bibliotheek voor een andere situatie in Nijeveen te moeten kiezen. Partijen als het CDA en Sterk Meppel maakten zich er sterk voor dat de bibliotheek in Nijeveen moest blijven. Onze fractie heeft juist een motie ingediend om van te voren geen voorwaarden te stellen, zowel voor de locatie Meppel als voor de locatie Nijeveen. Uiteindelijk haalde onze motie het, waardoor er nu creatief kon worden gedacht met betrekking tot de locatie Nijeveen. Iedereen lijkt daar tevreden te zijn. In het nieuwe jaar zijn we met wethouder Jansen in gesprek over de vraag of dit ook voor Meppel het geval is.

Bezuinigingen
In de zomer hebben we een vergadering gehad over de bezuinigingen. Dat is altijd spannend, omdat dan moet blijken hoe er kan worden samengewerkt als gemeenteraad. Het college had een aantal voorstellen gedaan dat de raad te ver ging. Zowel coalitie als oppositie had wijzigingsvoorstellen ingediend. Onze fractie vond het onderwerp te serieus om in een politiek spel tussen coalitie en oppositie uit te vechten. Bezuinigingen gaat iedereen aan en moet dus zo breed mogelijk gedragen worden. Vooral op aandringen van onze fractie is het de raad gelukt om bijna raadsbreed besluiten te nemen.
Kromme Elleboog
Een parkeergarage op de locatie van Boom Pers aan de Kromme Elleboog. Dat was een onderwerp dat in de coalitiebesprekingen is binnengehaald door de VVD en waar de PvdA en Sterk Meppel om verschillende redenen zichtbaar ongelukkig mee waren. Het leek er aanvankelijk ook op dat er geen discussie mogelijk was. Door het indienen van drie voorstellen wist onze fractie de discussie nog wat te sturen. Voor een uitgebreider verslag over dit punt, verwijs ik graag naar het verslag van Henk.

Bijbelse politiek
Ook wordt mij nog wel eens gevraagd: hoe kun je nu in de praktijk van het politieke leven laten zien dat je christen bent? Als je over een parkeergarage of over een cultureel centrum praat, kun je het onderwerp niet christelijk of onchristelijk behandelen. Je kunt in je politiek integer en oprecht handelen, maar dat kunnen ook niet-christenen. Wel zijn er onderwerpen, bijvoorbeeld op  het gebied van het sociale domein of in de zorg om Gods schepping, waarin je direct kunt verwijzen naar je inspiratiebron. Duurzaamheid is voor ons een belangrijk onderwerp geweest het afgelopen jaar. Maar met name in de meer beschouwende vergaderingen, konden we goed verwijzen naar onze overtuiging. Zo konden we in de bezuinigingsvergadering in februari beginnen met Psalm 72, waarin staat dat de koning (de regering, het college)het volk rechtvaardig moet besturen en recht doen aan de zwakken. In de begrotingsvergadering van november hebben we uit Amos 2 kunnen aangeven dat als de bestuurders gaan voor het geld en daarmee eerlijke mensen tekort doen, de samenleving onrecht wordt aangedaan. Op basis van dergelijke beschouwingen krijgen we – zeker informeel – van collega raadsleden te horen dat ze het vertalen van onze principes goed snappen en waarderen.

Het jaar 2012
Wat verwachten we van het jaar 2012? Het wordt een moeilijk jaar. Met name voor mensen die het niet gemakkelijk hebben, zullen de beslissingen die door het rijk worden genomen en door de gemeente moeten worden uitgevoerd, hard aankomen. Het wordt financieel voor iedereen een zwaar jaar. Onze fractie zal blijven inzetten op een financieel solide beleid, maar met oog voor de mensen.  En wat er verder allemaal gebeurt? Dat is ook het mooie van christelijke politiek: wij mogen met Psalm 93 belijden dat – hoger dan elk geraas op aarde – de Here hoog in de Hemel regeert. Ik wens u een gezegend 2012.
Gert Stam, fractievoorzitter ChristenUnie Meppel

Reacties op 'Een terugblik op het politieke jaar 2011 in Meppel'