Toespraak van de voorzitter van de Marokkaanse Vereniging

jpegvrijdag 24 november 2006 22:35

Toespraak van de voorzitter van de Marokkaanse Vereniging op de avond van het ‘samenlevingscontract’ van de ChristenUnie in Meppel op 31 oktober 2006.

Geachte alle aanwezigen,
Namens de Marokkaanse Vereniging heet ik iedereen van harte welkom.
Het is voor onze vereniging een grote eer om deel te nemen aan deze bijeenkomst met de bedoeling uiteraard dat we vorm en inhoud gaan geven aan een samenlevingscontract die we gaan ondertekenen.
Natuurlijk, wie dit contract ondertekent, belooft dat hij wil bijdragen aan een samenleving waarin mensen respect en waardering voor elkaar hebben, waarin geweld en agressie niet thuis hoort en waarin mensen met elkaar naar vrede zoeken.
Toen de Marokkaanse Vereniging door de ChristenUnie werd benaderd om deel te nemen aan deze bijeenkomst, aarzelde onze vereniging geen enkel moment om dit idee met open hart te verwelkomen. Niet alleen omdat we deze bijeenkomst van levensbelang vinden, maar ook omdat we een onderdeel van deze samenleving zijn.
Vanuit dit uitgangspunt willen we onze verantwoordelijkheid nemen om samen en met elkaar een veilige samenleving te bouwen.
De gevolgen van de laatste ontwikkelingen in Nederland hebben duidelijke sporen achter gelaten op onze samenleving sinds de moord op Theo van Gogh. Dit heeft geleid tot een scheur in onze samenleving, die helder aan het licht kwam. Scholen, moskeeën en kerken werden de dupe van vergeldingsacties. De verbondenheid en de samenhang in onze samenleving lijken zoek te zijn. Het is niet alleen maar duidelijk geworden dat we langs elkaar heen leven, maar ook dat de kloof tussen elkaar groter wordt met wederzijdse vooroordelen en stigma’s.
Moslims zijn gekrenkt door de harde en ongenuanceerde manier waarop over hun geloof en hun overtuigingen geoordeeld is. Aan de andere kant leeft er bij autochtone Nederlanders groot onbehagen, onrust en ze wijzen op de opkomst van extremisme in de samenleving. Mensen met een religieuze overtuiging voelen zich in de hoek gedrukt nu godsdienst meer en meer wordt geassocieerd met fundamentalisme en extremisme.
Zo kondigt integratieminister Rita Verdonk tijdens de herdenking van Theo van Gogh op de Dam aan dat we op een kruispunt staan, terwijl de burgemeester van Amsterdam Job Cohen stelde dat we de boel bij elkaar moeten houden en anderen verwijten de politiek gebrek aan leiderschap.
De Marokkaanse Vereniging is van mening dat we elkaar meer dan ooit nodig hebben. Als we willen dat onze samenleving vreedzaam blijft, dan vraagt dat een grote inzet van ons allemaal om de kloof die er ontstaat dicht te maken.
Deze taak vormt een grote uitdaging voor ons allen, gezien het cultuurverschil en diversiteit in groepen woordoor onze samenleving als een multiculturele samenleving gekenmerkt wordt. Om deze reden leggen we niet allen grote nadruk op de essentie van zulke bijeenkomsten, maar ook op het zoeken naar dialoog met elkaar, zodat we elkaar beter kunnen leren kennen, zodat we elkaar gaan versterken in plaats van elkaar gaan verzwakken.
We willen het gesprek met elkaar aangaan om te komen tot een herstel van onze ontwrichte samenleving. We willen elkaar erkennen en respecteren als burgers van Nederland, in alle verscheidenheid en veelkleurigheid. Nederland is altijd een samenleving geweest van samen – voor elkaar – en dat willen we graag zo houden. We willen elkaar voorthelpen en daar waar nodig de helpende hand bieden.
Hier zal ik een vers uit de heilige Koran citeren, waarin Allah in Soera 517 vers 13 zei: “O mensheid, ik heb jullie man en vrouw geschapen en ik heb jullie tot volkeren en naties gemaakt, zodat jullie elkaar kunnen leren kennen” Einde citaat.
Uit dit vers concludeer ik dat God de verantwoordelijkheid bij de mens neergelegd heeft om te bepalen hoe hij zich dient te gedragen in de samenleving met nadruk op de maatschappelijke verbondenheid tussen mensen onderling.
Ik voeg hier aan toe dat er een andere factor is die de verbondenheid tussen de mens en zijn medemens belichaamt, namelijk dat we allemaal tot 1 vader ADAM en 1 moeder EVA behoren.
Vanuit deze invalshoek zeg ik dan:
Dames en heren, als het dan zo is, dan is er geen enkele ruimte meer in onze samenleving voor haat, angst of schuldgevoelens.
Laat ons allen goed vasthouden aan de gemeenschappelijke factor dieons met elkaar verbindt, dat we mensen en medemensen van elkaar zijn ongeacht onze maatschappelijke achtergrond.

Bedankt voor jullie aandacht.

Mohamed el Mourabet.

Reacties op 'Toespraak van de voorzitter van de Marokkaanse Vereniging'