Argumenten verdwijnen, emoties verschijnen. De Meppeler coalitie lijkt uitgeregeerd.

weblogfractiezaterdag 06 februari 2010 11:45

De sfeer is aan het veranderen in de gemeenteraad. De laatste paar raadsvergaderingen bevatten meer onderhuidse spanningen dan de afgelopen jaren het geval was in de gemeenteraad. Het begon al op 21 januari, tijdens een besloten deel van de raadsvergadering. De fractie van Sterk Meppel maakte in die vergadering enkele emotionele verwijten aan het adres van één van de wethouders. Daarbij werden zware woorden gebruikt die meeste raadsleden niet in hun mond nemen richting het college.

Aanvankelijk dacht ik dat dit een incident was maar inmiddels lijkt het een trend aan het worden.  Zowel bij Ogterop als bij de reinigingsdienst lijken de verschillen moeilijk te overbruggen.

Ogterop
Vervolgens werd op 21 januari in de raadscommissie het voorstel van het college behandeld om Ogterop te verzelfstandigen en het gebouw wellicht te verkopen. Zowel de fractie van de PvdA als van Sterk Meppel waren heel duidelijk: een verkeerd voorstel en niet doen, Ogterop moet binnen de gemeentelijke organisatie blijven. Onze fractie heeft toen inhoudelijk gereageerd en aangegeven dat de voor- en nadelen van verzelfstandiging niet in het voorstel stonden en nog niet duidelijk waren. We zijn zeker niet tegen verzelfstandiging.  De manier waarop zwembad Hesselingen nu in een stichting is ondergebracht en verder van het gemeentebestuur af staat, kan ook voor Ogterop een oplossing zijn. Voordat we zo’n beslissing nemen, moet wel duidelijk zijn dat het culturele aanbod voor meer mensen beschikbaar komt en dat Ogterop niet meer gaat kosten voor de gemeente. Het college had hier in de commissiebehandeling geen goed antwoord op en daarom heeft onze fractie een wijzigingsvoorstel opgezet. Dit voorstel werd afgelopen donderdag behandeld. Aanvankelijk gingen we er vanuit dat de PvdA en STEM tegen zouden zijn en dat het voorstel het niet zou halen. Maar aan het begin van de week bleek tot onze verrassing dat de fractie van Sterk Meppel, na een indringend gesprek met de directeur van Ogterop, van mening was veranderd. Ze wilden ons voorstel wel ondersteunen en daarom hebben we afgelopen donderdag 4 februari ons voorstel gezamenlijk met STEM ingediend.
Het werd tijdens de behandeling nog even spannend omdat de PvdA-fractie nog een aanvullende formulering voorstelde. Nadat deze zodanig was afgezwakt dat de meeste partijen akkoord waren, werd het voorstel met één stem (van de nieuwe lijsttrekker van STEM) tegen aangenomen. Nu komt er in het najaar een nieuw voorstel in de raad. We gaan er vanuit dat er dan degelijke argumenten in staan zodat de inhoudelijke discussie alsnog kan plaats vinden.

Reinigingsdienst
De toekomst van de reinigingsdienst is al vier jaar onderwerp van discussie, steeds is de hamvraag: gaan we uitbesteden of niet. Reeds meer dan twee jaar dringt de ChristenUnie aan op een inhoudelijke vergelijking van de voordelen van uitbesteden ten opzichte van het in eigen beheer houden van de reinigingsdienst. Steeds weer lijkt het dogma van het college en CDA/VVD (uitbesteden is beter) te botsen met het onderbuikgevoel van PvdA/STEM (de medewerkers van de reiniging moeten ambtenaren blijven). Ook afgelopen donderdag leidde dat weer tot een weinig verheffende discussie. Het zou moeten gaan over het beter halen van de milieudoelstellingen tegen lagere kosten voor de inwoners van Meppel maar het ging over hele andere dingen. Er werden uitspraken gedaan als 'Het is regeren met je ogen dicht’ en ‘Er is genoeg onderzocht, we zijn niet overtuigd’.

A28, Nijeveen
Als de indruk ontstaat dat het niet leuk meer zou zijn als raadslid, dan kan ik u gerust stellen. Zo is deze week de gunning van de verbreding van de A28 rond gekomen.. De werkzaamheden starten in 2010 en zijn in 2011 gereed. Zowel een gedeelte tussen Zwolle en Wezep (vanaf knooppunt Hattemerbroek tot Zwolle-Zuid) als het gedeelte tussen Zwolle en Meppel (tot knooppunt Lankhorst) wordt in beide richtingen verbreed met één rijstrook. Dit is een belangrijke verbetering van de bereikbaarheid voor Meppel. Het moment komt ook goed uit, als er begonnen wordt met bouwen in de woonwijk Nieuwveense Landen kan direct gezegd worden dat de bereikbaarheid van Meppel goed is.
Het project NIeuwveense Landen was ook een belangrijk gespreksonderwerp tijdens het eerste verkiezingsdebat in Nijeveen, afgelopen woensdag. Gert, onze lijsttrekker, heeft ons standpunt daar helder neergezet. Ik heb na afloop nog vrij uitvoerig met enkele Nijeveners verder doorgesproken over het belang wat ook Nijeveen heeft bij een financieel gezond Meppel. Daar hoort een stukje groei van het aantal woningen zeker bij en daarvoor is de ontwikkeling van Nieuwveense Landen bedoeld. Tegelijk is het wel van belang om in gesprek te blijven over een goede verkeersafwikkeling. Onze fractie wil Nijeveen graag laten meeprofiteren van NIeuwveense Landen en zal na de verkiezingen van 3 maart zeker weer op bezoek gaan in Nijeveen.