Thuisvoelen

Cyntiamaandag 15 februari 2010 23:02

Integratie is geen hoofdthema tijdens de verkiezingscampagnes in deze regio. Hier geen Culemborgse toestanden. Toch blijft dit onderwerp, dat landelijk de tongen regelmatig in beroering brengt, niet onbesproken.
Het Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie Cynthia Ortega was vorige week op bezoek bij een plaatselijke afdeling. Zij gaf een andere kijk op integratie.

Niet alleen vanuit de eisende partij, de overheid, die van nieuwkomers verwacht dat ze zich aanpassen. Zij stelde de positie van de mede-Nederlanders centraal. Zij moeten, voordat ze integreren, zich eerst thuisvoelen in de samenleving.

Burgerschapsvorming heeft te maken met het kweken van saamhorigheid. Het gebruik van het woord allochtoon is in haar ogen een barrière om je als nieuwe medeburger thuis te voelen. Begrippen als allochtoon en autochtoon hebben zoveel negatieve lading in zich, dat zij voor de totstandkoming van de samenleving die Ortega voor ogen heeft onbruikbaar zijn geworden.

Thuisvoelen, meedoen. Ze wil niet tornen aan de verplichting om aan een inburgeringscursus mee te doen. Maar als je je thuis voelt en kansen wilt grijpen voor studie of baan dan is een inburgeringscursus vanzelfsprekend. Dan is de nadruk op het verplichtende overbodig. Inburgering is een recht. Het recht om burger te zijn. Het recht om je talenten te ontwikkelen.

Misschien is het allemaal wat te idealistisch gesteld van Ortega. In het nationaal debat waarin Geert Wilders grotendeels de schrille toonhoogte bepaalt, is het evenwel een verfrissend geluid. Door andere accenten te leggen, krijgt het debat over integratie een andere dimensie. Het CU-Kamerlid is van onverdachte huize. Haar partij maakt deel uit van de regeringscoalitie. Zij neemt geen afstand van de maatregelen die dit kabinet en vorige kabinetten hebben genomen om de integratie te bevorderen. Het is de toon die de muziek maakt.

Ook de selectie van voorbeelden is van invloed op de vraag of integratie wel of niet is geslaagd. Meedoen staat centraal. Mustapha el Barbari is agent van de politie-eenheid Meppel/Westerveld. Hij is verder bestuurslid van een Moskee. Hij houdt zich in zijn vrije tijd met de toekomst van jongeren bezig en heeft een kickboksproject nieuw leven ingeblazen.

Dit keer is het project niet uitsluitend bestemd voor allochtone jongeren. Iedereen, jong en oud, mag meedoen. Tijdens het vorige project, dat liep van 2001 tot en met 2003, daalde de jeugdcriminaliteit onder deze jongeren met maar liefst tachtig procent. Respect voor de tegenstanders, voor de medemens is een centraal leerdoel. Het gaat om discipline, integriteit. Al sportend met anderen voel je je meer thuis in de lokale samenleving.

Volgens El Barbari praten mensen nog teveel over elkaar in plaats van met elkaar. Voor initiatiefnemers als Mustapha heeft kamerlid Cynthia Ortega veel waardering. Sportprojecten zijn instrumenten om het samenleven te verbeteren. Het helpt daarbij om meer te kijken naar successen dan naar desillusies. En om minder eenzijdig gericht te zijn op eisen die de indruk wekken dat er eerst drempels moeten worden overwonnen om je hier thuis te voelen.

Volgens Cynthia Ortega is overlast door jongeren vaak een noodkreet, een roep om aandacht: ik wil gehoord worden. Lokale gemeenschappen moeten meer doen om het thuisvoelen in harten en hoofden te nestelen.

Zo werd een avond voor de raadsverkiezingen een bijdrage aan de campagne voor een betere samenleving.

Door Ton Hensen

bron: www.meppelercourant.nl