Strooibeleid van gemeente Meppel beperkt mensen met een verstandelijke handicap

08-01-Maatregelen-Rijkswatewoensdag 17 februari 2010 22:13

De informatieavond, georganiseerd door de vereniging “Onderling Sterk Meppel” en ”Steunpunt Drenthe”, was een levendige en goede avond.
Alle Politieke partijen waren uitgenodigd en aanwezig. De vraag was : wat gaan de partijen doen voor mensen met een verstandelijke beperking.
In de bestuurskamer van Reestmond hadden de partijen elk 5 minuten de tijd om hun standpunten naar voren te brengen.

Na de pauze konden bezoekers van de bijeenkomst vragen stellen.  Wat wel opviel was dat de meeste partijen hun 5 minuten niet vol konden praten. Je vraagt je af of er wel genoeg wordt nagedacht over deze speciale groep mensen in Meppel en hun behoeften.

Zelfstandigheid
Ina Booij, nr 3 op de lijst en duo raadslid met zorg in haar portefeuille, heeft voor onze partij de standpunten verwoord.
Wij als Christen Unie willen dat mensen met een verstandelijke beperking zoveel mogelijk zelfstandig kunnen deelnemen aan de samenleving. Hiervoor moeten we goede voorzieningen treffen en hulp organiseren. Dit kan door steunpunten in de wijk of mensen die helpen bij het invullen van formulieren.
Ook moet het werk binnen Reestmond, danwel een betaalde baan daarbuiten, een zekerheid zijn. Als je probeert om een eigen baan te zoeken in de maatschappij en het lukt toch niet, moet je zonder problemen terug kunnen naar de beschermde omgeving van Reestmond. Ook moeten we meer kijken naar werkzaamheden uit te voeren door Reestmond binnen de maatschappij en dit blijven stimuleren.

Strooibeleid
Na de pauze was een van de eerste vragen het strooibeleid van de gemeente Meppel. De bezoekers van de avond vonden dat de gemeente het niet goed doet. Sneeuw op voetpaden, binnenwegen e.d. beperkt hun in bewegingsvrijheid. Sommigen kunnen niet naar buiten en zitten al van 17 december binnen. Ook werd er aangeven dat meerdere mensen waren gevallen en licht gewond waren geraakt. De vraag was dan ook of bij het strooibeleid rekening werd gehouden met mensen met een verstandelijke handicap. Maar deze vraag werd breder toen ook werd gevraagd of bij calamiteiten ook gekeken wordt waar deze mensen wonen.

Niet snoeien maar vegen
Als je in een rolstoel zit en in een flat woont en er breekt brand uit, mag je niet meer met de lift. Maar wie helpt je naar beneden ? Een duidelijke vraag waar we meteen zien hoe kwetsbaar mensen kunnen zijn. De ChristenUnie wil dat mensen betrokken zijn bij elkaar en naar elkaar omzien en elkaar kennen. Hier ligt dus een schonen taak voor ons als medebewoners.
Door het slechte weer zijn ook de werkzaamheden voor de werknemers van Reestmond beperkt. Bijvoorbeeld de groenvoorziening kan nauwelijks iets doen. Een van de bezoekers merkte op dat als het zo slecht gaat met het strooien, dat zij best wel een handje kunnen helpen met vegen. Het mes snijdt dan aan 2 kanten. Schone stoepen en wegen en de mensen zijn bezig. Dit voorstel werd met een groot applaus ondersteunt door iedereen in de zaal. De directeur van Resstmond merkte wel op dat dit dan niet voor niets gaat, dus er moet voor betaald worden.

Verder kwamen er dingen aan de orde zoals veiligheid, hangjongeren, wonen in betaalbare huurwoningen, het invullen van formulieren en de burocratie. Als laatste werden de partijen opgeroepen om hun verkiezingsprogramma’s in begrijpelijke taal te schrijven zodat ook mensen met een verstandelijke handicap kunnen begrijpen wat er staat en zij een goede keuze kunnen maken.
De avond werd afgesloten met een dankwoord van de voorzitter van “onderling sterk Meppel” en er werd nog wat nagepraat onder het genot van een drankje.

Gerrit Meinen

Reacties op 'Strooibeleid van gemeente Meppel beperkt mensen met een verstandelijke handicap'