Wethouder ChristenUnie haalt compromis binnen; Stad en Esch Zuideinde gered

Stad en Esch zuideindevrijdag 03 maart 2006 16:20

Het schoolgebouw van Stad en Esch aan het Zuideinde is voorlopig althans gered, maar echt blij keken de scholieren na de de behandeling in de raad niet. Een tiental scholieren was getuige van een onvervalst pokerspelletje waarbij oude varianten voor de huisvesting over tafel gingen.

Nadat de kruitdampen waren opgetrokken was het compromisvoorstel van wethouder van Onderwijs Rinus Scholtus met 19-3 overeind gebleven.
Hij heeft dit als wethouder in het college ingebracht. Zonder overleg met het algemeen bestuur waarvan hij voorzitter is noch met de schooldirectie. Uit een open brief van directie en staf aan de raadsfracties werd duidelijk dat de school het compromis niet ziet zitten. Algemeen directeur Michiel de Ruiter blijft gaan voor een compleet nieuwe school volgens een campus-model. Deze variant heeft nadrukkelijk de voorkeur boven een uni-locatie aan de Randweg.

Het leek er even op dat de uni-locatie het toch zou worden. Bij een compromis moeten beide kanten bewegen. Gaandeweg het debat bleek dat SteM en de VVD bleven vasthouden aan een al eerder afgewezen variant. Die voorziet in een VMBO-school aan de Randweg, opheffing van de school aan de Zuiderlaan en concentratie van HAVO/VWO aan het Zuideinde. Het compromis van Scholtus dat voorziet in verhuizing van de onderbouw van HAVO en VWO naar de Randweg werd genegeerd. Dat bracht Roel Veerman van de ChristenUnie, partijgenoot van Scholtus, ertoe de variant van de uni-locatie zonder schroom en met een pokerface te berde te brengen. Sterk Meppel en de VVD leken voet bij stuk te houden. Dan zou het Zuideinde volledig uit het zicht zijn verdwenen en was de uni-locatie Randweg een feit.

Na een schorsing op verzoek van de VVD gaf woordvoerster Catharina Abels met pijn in haar hart het verzet tegen het compromis op. Drie leden van de SteM-fractie (Herman Jansen, Myriam Schut en Frans Venema) sloten zich daarbij aan. Roel Veerman haalde direct zijn door PvdA en Vrije Sociaal Democraten ondersteunde voorstel van tafel en daarmee de lont uit het smeulende kruitvat. Wethouder Scholtus die met zijn initiatief zijn nek had uitgestoken, kreeg het brede draagvlak in de raad waarop hij had ingezet.
Volgens de VVD kan dit resultaat aan de achterban worden uitgelegd. Zo redeneert ook Sterk Meppel die door te buigen en het Zuideinde mede heeft gered, maar ook voor een deel principieel is gebleven. Henk Schoemaker sprak zelfs tot teleurstelling van andere raadsleden van een `sterfhuisconstructie' die op den duur volgens hem de neergang van de locatie Zuideinde inluidt.

Een woordvoerder van de medezeggenschapsraad van Stad en Esch begroette de duidelijkheid die er eindelijk is gekomen. Nu kan er op basis van dit besluit verder worden gewerkt aan een Masterplan voor Stad en Esch. Daarbij denkt de raad aan een volledige verzelfstandiging waarbij de gemeente jaarlijks een budget beschikbaar stelt. De school is dan zelf verantwoordelijk voor de huisvesting.

Scholierenleider Maarten van Oosten zei in een reactie dat er eerder sprake was van chantage om SteM en de VVD om te krijgen dan van zuivere politiek. `Is dit nou democratie,' vroeg hij zich af. Raadsleden legden hem uit dat politiek soms een strijd is om het maximaal haalbare te ondersteunen. Met gebogen hoofden dropen de actievoerende scholieren af. Zij komen de eerste tijd niet meer in het Stadhuis terug.

bron: www.meppelercourant.nl

Reacties op 'Wethouder ChristenUnie haalt compromis binnen; Stad en Esch Zuideinde gered'