Stad en Esch

Stad en Esch zuideindemaandag 06 maart 2006 00:00

Daartoe uitgedaagd door een VVD raadslid hierbij mijn impressie over de raadsbespreking van Stad en Esch. Eigenlijk is dat jammer, want dan kan ik weer geen aardige dingen over de VVD zeggen.

Ik heb mijn stukjes nog eens nagekeken, maar tot op heden ben ik het vaak oneens geweest met de manier waarop de VVD opereert. Ook nu weer. Maar hopelijk wordt dat in de nieuwe raadsperiode beter.

Sterke verdeeldheid
Er was sterke verdeeldheid voor het voorstel van ChristenUnie wethouder Rinus Scholtus om een unielokatie te vestigen van de openbare school voor voortgezet onderwijs Stad en Esch op de Randweg. Hij deed dit voorstel om financiële redenen en omdat directie en bestuur van Stad en Esch zich hier in konden vinden.
De verdeeldheid deed zich voor in de raad (12 tegen 11) en in de samenleving. De schooljeugd van Stad en Esch van havo/vwo van het Zuideinde vond het jammer dit monumentale gebouw te moeten verlaten en had daarvoor een hele actie op touw gezet. Het is te waarderen dat mensen, ook jongeren, de weg naar de politiek weten te vinden en de politiek vragen hun mening te betrekken bij de besluitvorming. Dat hebben ze goed en duidelijk gedaan.

Nieuw Voorstel
Om een poging te doen het draagvlak voor zo’n belangrijk besluit te verbreden, heeft wethouder Scholtus een voorstel gedaan om het gebouw Zuideinde te behouden, deze te laten bevolken met leerlingen voor zover de ruimte dat toelaat en de overige klassen en diensten in een modern gebouw aan de Randweg te vestigen.
In de gemeenteraad bleek dat de verdeeldheid nog net zo sterk was. De partijen die voor de unie locatie waren (PvdA, CDA, ChristenUnie, VSD) wilden ook wel met dit voorstel meegaan. Sterk Meppel en de VVD waren ook tegen dit voorstel.
Dat was voor ChristenUnie, VSD en PvdA reden om het oorspronkelijke voorstel weer in te dienen.

Slechte verliezers
Toen lag de bal weer bij VVD en Sterk Meppel. Wilden ze Stad en Esch nu werkelijk behouden? Dat bleken de VVD en een deel van Sterk Meppel te willen. Het compromisvoorstel kreeg uiteindelijk steun van 19 van de 23 raadsleden. Het breder draagvlak voor de beslissing was bereikt.
Achteraf werd er erg lelijk gedaan over het bereikte resultaat. Zelfs de lokale krant maakte melding van een ‘onvervalst pokerspel’ met in de hoofdrollen de ChristenUnie wethouder Scholtus en het ChristenUnie gemeenteraadslid Roel Veerman.
Nog afgezien van het feit dat het wel te veel eer is om de hele besluitvorming op te hangen aan twee ChristenUnie mensen in Meppel, is het meer het namopperen van slechte verliezers. Een besluit met 12-11 is een rechtsgeldig besluit, maar niet ideaal.

De wethouder heeft een handreiking gedaan. Dat de tegenstanders zelf niet serieus werk maakten van een compromis, is noch de voorstanders, noch de wethouder aan te rekenen.
Ook begrijp ik de wrok niet, want de locatie Zuideinde staat er nog. Dat is al meer dan in het oorspronkelijke voorstel.

Wat voor lelijks ga ik nu over de VVD zeggen? Ach, laat maar zitten…

Reacties op 'Stad en Esch'