ChristenUnie Meppel dankbaar voor verkiezingsuitslag

felicitatievrijdag 10 maart 2006 16:58

De ChristenUnie Meppel is blij met de verkiezingsuitslag. Niet alleen procentueel is de ChristenUnie Meppel er op vooruitgegaan, ook in stemmenaantal nam de steun toe.

Dat geeft vertrouwen om de komende vier jaar ons werk voort te zetten in de gemeenteraad. De ChristenUnie bedankt alle kiezers die hen die steun hebben gegeven.

Ook het vertrouwen dat is uitgesproken in wethouder Rinus Scholtus heeft de ChristenUnie goed gedaan. Vier jaar geleden hebben wij vorm gegeven aan het dualisme door een wethouder van buiten de raad te zoeken. Wij hadden naar onze mening in Rinus Scholtus een goede kandidaat gevonden. Ook in de aanloop naar de laatste verkiezingen hebben wij het dualisme vorm gegeven door hem niet als raadslid te kandideren maar, in overleg met hemzelf, hem op een lagere plaats te zetten. Daardoor gaf hij blijk van zijn steun aan de fractie en aan de campagne, maar gaf tegelijk aan wel beschikbaar te zijn voor een nieuwe periode als wethouder maar niet voor het raadslidmaatschap.

De fractie van de ChristenUnie meent het grote aantal stemmen voor hem te mogen zien als waardering voor zijn wethouderschap. Door het dualisme is er ook geen andere mogelijkheid om de waardering voor een wethouder vorm te geven dan door een stem bij de gemeenteraadsverkiezingen.
Wij vatten het dan ook op als een signaal van de kiezer dat Rinus Scholtus het wethouderschap weer zou mogen bekleden. De fractie van de ChristenUnie deelt die mening en zal in het kader van de collegeonderhandelingen openstaan voor een hernieuwd wethouderschap voor hem.

Om die reden heeft Rinus Scholtus besloten zijn voorkeursverkiezing niet op te vatten als een roep om in de raad zitting te nemen. Hij laat het invullen van de tweede raadszetel dan ook graag over aan Gert Stam, de nummer 2 van de lijst.
De ChristenUnie hoopt daarmee het signaal van de kiezer goed verstaan en geïnterpreteerd te hebben.

Meppel, 9 maart 2006
De fractie van de ChristenUnie