Coalitie SteM en PvdA afgeketst

pvda en stemdonderdag 30 maart 2006 17:19

De vorming van een college tussen Sterk Meppel, PvdA en ChristenUnie is op het laatste moment afgeketst door onenigheid over de portefeuilleverdeling.

Uiteindelijk was het de portefeuille Economische Zaken die een wig dreef tussen de onderhandelaars van SteM en PvdA. Woensdagavond tegen kwart voor acht kwamen Myriam Schut en Henk Schoemaker namens SteM en Wim Zwaan en Jan Jonker namens de PvdA de raadszaal binnen om verslag uit te brengen. Onafhankelijk voorzitter Onno de Ruijter maakte een aangeslagen indruk.

In de voorgaande onderhandelingsronden was op veel punten overeenstemming bereikt. Beide partijen hebben over en weer water bij de wijn gedaan. Sterk Meppel heeft als grootste partij inmiddels het initiatief genomen om andere mogelijke coalitiegenoten te benaderen. De onderhandelingen in veranderde samenstelling worden zaterdagochtend voortgezet tussen Sterk Meppel, de VVD en het CDA.

De aan het eind van de woensdagmiddag bijeengeroepen ledenvergadering van Sterk Meppel waarop een twintigtal leden afkwam, gaf de onderhandelaars opdracht Economische Zaken in de portefeuille van de burgemeester te laten. Inhoudelijk waren beide partijen elkaar voor 99% genaderd. In het zicht van de haven leed de formatie echter toch nog schipbreuk. SteM houdt het initiatief, maar de verwachting is dat de PvdA grotere kans maakt op een akkoord en een werkzame coalitie met CDA, VVD en ChristenUnie dan SteM.

De PvdA was volgens Zwaan akkoord gegaan met de eis van SteM voor drie wethouders. Als tegenprestatie wenste de PvdA het loco-burgemeesterschap en de eerste keus bij de verdeling van de portefeuilles. Zwaan wilde zijn werk op het gebied van de volkshuisvesting en ruimtelijke ordening voortzetten, maar ook de portefeuilles Verkeer, Sport en Economische Zaken. In de campagne had de PvdA zich sterk gemaakt voor de werkgelegenheid. Zwaan vond het daarom niet meer dan logisch dat Economische Zaken inclusief het aantrekken van bedrijven naar hem toe ging. Tijdens de onderhandelingen liet hij de claim op het loco-burgemeesterschap vallen, maar hield vast aan Economische Zaken. Daarmee ging SteM niet akkoord. Voorzitter Onno de Ruijter koos in een terugblik partij voor SteM. `Als de PvdA werkelijk een keuze had willen maken voor samenwerking met SteM had zij een veer moeten laten.'
Voor Henk Schoemaker van SteM was er veel meer aan de hand. In zijn analyse hield hij een pleidooi voor bestuurlijke vernieuwing binnen het college. Er doet zich met het vertrek van twee wethouders, Oldebesten (CDA) en Lanjouw (VVD), nu eindelijk een gelegenheid voor werkelijk een verfrissende start te maken, gaf hij aan. De PvdA had weliswaar Zwaan als oude rot als kandidaat-wethouder naar voren geschoven, SteM zette daar een sollicitatieprocedure voor de eigen wethouder tegenover. Het doet er niet toe wie de wethouder wordt als het maar de bestuurlijke vernieuwing dient, zei hij. Schoemaker wilde werk maken van een versterking van de `richtinggevende en controlerende taken' van de raad. Dat Zwaan een vertegenwoordiger is van de oude politiek in de gedachten van Schoemaker, overigens zelf ook een veteraan onder de raadsleden, moet bij de PvdA argwaan hebben gewekt.
Het pleidooi van de PvdA om over het gerezen conflict een nachtje te slapen werd door SteM terzijde geschoven. `Hoe groot is de kans dat we er donderdag wel uitkomen,' vroeg Myriam Schut zich af. Zwaan benadrukte dat deze uitkomst slecht is voor Meppel.

Jan Jonker van de PvdA was woensdagmiddag naar het Stadhuis gekomen in de veronderstelling dat de partijen er binnen een uur uit zouden komen. De ChristenUnie zat als derde partij in de wachtkamer. Rinus Scholtus was de beoogde derde wethouder met ondersteunende taken, zoals automatisering in zijn portefeuille en het loco-burgemeesterschap op zak.

bron: www.meppelercourant.nl

Reacties op 'Coalitie SteM en PvdA afgeketst'